måndag, februari 18, 2008

Ny tid och ny strid. Ja, så heter en av våra skrifter från Saco Studentråd. Men vad jag skulle säga var ju egentligen Ny vecka, och en massa spännande på gång förstås. I morgon ska jag träffa min mentor, följt av möte med statssekreterare Amelie von Zweigbergk. Ursprungsplanen var att gå på en debatt om huruvida Sverige behöver invandrad arbetskraft eller inte i Globaliseringsrådets regi. Men det krockade dock.

Nå, ska på långväga utflykt på onsdag. Ska ända till Göteborg där jag ska på en inspirationsdag för kunskapsföretagare som Saco anordnar. Saco är Sveriges näst största företagarorganisation. Det ni! Därför finns det också aktiviteter som riktar sig till akademikerentreprenörerna och för att få en bättre koll på detta ska jag vara med på inspirationsdagen med Charlie Söderberg. Därefter ska jag träffa Pär som är ordförande för Liberala studenter och stationerad i Göteborg.

På torsdag ska jag luncha med Kevin som är resande ombudsman för CUF och Centerstudenter, följt av möte med federationens studenthandläggare där bland annat kvalitetssäkring av den högre utbildningen är på agendan. Och sedan får jag ÄNTLIGEN träffa min kära vän Stina som jag inte träffat sedan vi var i London i december. Pinsamt länge sedan.

På onsdag vore det intressant att vara i Gislaved förresten, då är det rapportlansering och debatt om "Konsten att komma igen när storindustrin flyttat ut- en jämförelse mellan Söderhamn och Gislaved" I både Gislaved och Söderhamn hade de största industrierna nya utländska ägare när konjunkturen mattades av strax efter millennieskiftet och produktionen förlades utomlands. Utvecklingen som följde nedläggningschockerna i dessa regioner
kom dock att skilja sig åt markant.

• Varför har Gislaved klarat omställningen?
• Vilka lärdomar kan dras av jämförelsen med
Söderhamn?
• Vilka krav ställs på Gislaved i framtiden och i nästa lågkonjunktur?

Det är Globaliseringsrådet som står för arrangör.

Inga kommentarer: