fredag, februari 01, 2008

Musikhistoria

Jag pratade om mitt indiehjärta. Jag glömde bort mitt pojkbandshjärta! Ryktena säger att NKOTB ska återförenas, det verkar lite lätt patetiskt. Bättre att le åt en av mina tidigaste favoritlåtar Tonight, eller varför inte Deep med de riktigt stora idolerna East17.

När jag var tolv la jag ner en massa tid på att översätta Deep. Det här var långt innan internet snabbt kunde hjälpa till, och jag kan garantera att det handlar om saker som man inte alltid lär sig om på skol-engelskan. Eller till exempel när jag med jämna mellanrum cyklade 1 mil för att norpa åt mig ett av de få exemplaren av Popcorn/Bravo/Smash Hits som fanns i Söderhamn när de kom ut. Och sedan övertygade min syster att översätta de tyska texterna. Jag var hängiven redan i unga år.

Men sedan dök det upp andra brittiska gudar, och skottska sådana. Och även några svenska favoriter förstås.
Det är ju skönt att konstatera att smaken åtminstone gick något framåt. Eller?

Inga kommentarer: