onsdag, februari 20, 2008

A,B,C...

En intressant iaktagelse utifrån en mailkonversation jag hade var att vissa tycks anse att bästa sättet att delta i en debatt är om alla de andra tycker likadant i den.
Spännande. Var ligger då debatten? En workshop där vi ger deltagarna fakta från en sida, men inte den andra. Det blir bästa resultat då, verkligen. Herregud! Jag var den första som gav respons på mailet, och skrev att jag undrade vad poängen var om folk inte hade olika perspektiv i diskussionen. Mångfald, utifrån många perspektiv, föder kreativitet. Även om jag har bestämt mig i frågan kan det vara en bra poäng att låta åhörarna bestämma själva. Fast för vissa är indoktrionering ett fräscht grepp. Det kan mycket väl vara så att jag är ensam (nästan) i den
(i mitt tycke) korkade diskussionen. I så fall är diskussionen slut för min del. Ingen konferens att ställa sig bakom.

MEN! Är jag överraskad? Nej, i sammanhang där man säger "A" och låter bli att säga "B,C,D,E" men åhörarna ändå landar på "F" (herregud, vad flummig jag är nu. Jag skyller på den frigörande dansen.) ska man nog alltid vara lite skeptisk till.


Tjejen på bilden har inte mer med tjejen som skrivit texten att göra än en likadan jacka.


Jag är en trasig person förresten. I dag tappade jag både en knapp på jackan och sedan lossnade axelbandet på min skinnväska som är ett Greklandsfynd. I det skicket träffade jag SJÄLVKLART min år 2004-romans för första gången på fyra år. Ja, men det är väl nästan lag på det va?

Inga kommentarer: