tisdag, februari 26, 2008

Naturvetenskapen och jag

Nästa helg anordnar Naturvetareförbundet och Agrifack debatt på temat "Hur får vi fler att bli intresserade av naturvetenskap?"
Jag, tillsammans med Magda och Magnus, är de som ska stå för debatten. Och det ska onekligen bli väldigt spännande! Ett diskutera naturvetenskap i detalj och frågor däromkring är så långt ifrån min vardag- och så långt ifrån mitt liv överhuvudtaget.

Förutom när det kommer till ...

... och här följde en lång diskussion mellan mig och Maria om i vilket skolämne man läste om dinosaurier i grundskolan. Plötsligt kom Maria på det, och inte märkligt att man inte minns vilket ämne det var, det heter ju NO på högstadiet! Och eftersom jag läste samhällsprogrammet på gymnasiet hade vi naturkunskap där alla ämnen var inbakade. Jag kan inte peka ut vad som var vad. Japp. Det kommer gå bra det här!

... dinosaurier. Och rymden. Speciellt rymden. Jag var en typisk medelmåtta på NO:n. Framförallt kanske för att jag inte la ner så mycket energi på det. Jag hade bestämt mig innan att jag var bra på svenska och SO så det var jag, medan NO:n inte var högsta prioritet. Så var det dags att ta delen om rymden och min lärare undrade till slut vad som hade hänt? Jag var bäst i klassen och hängde på biblioteket och läste i böcker om rymden. Så enormt fascinerande! Vi skulle skriva specialarbeten i NO:n och valet var inte svårt. Svarta hål, nebulosor etcetera kunde man ju skriva hur mycket som helst om.
Med detta i minne sökte jag för ett antal år sedan en sommarkurs som hette Astronomi för nybörjare. Jag kom in, jag hade all behörighet man behövde, och var jätteglad. Vad händer? Jo, mina matematiska kunskaper som räckte för att ta mig in på kursen räckte inte till för att förstå den. Ingången i den magiska världen som rymden utgör var matematisk vilket den inte är för mig. Jag gick bara två gånger, sedan gav jag upp trots att min styvpappa försökte förklara formlerna för mig. Att "förstöra" det spännande i astronomin med att börja med formler var inte det mest pedagogiska för mig.

Nåväl, det ska bli jäkligt skoj. Jag måste ju lära mig en massa nya saker inför debatten (som inte är matematik) , och det är alltid kul. Och utmanande!

Inga kommentarer: