måndag, februari 25, 2008

Intervju

Intervju i dagens Söderhamns Kuriren

Eva Westerberg,26, uppvuxen i Ina, Söderhamn, men numera stockholmare och ordförande för Saco Studentråd, som nominerats till Framtidens kvinnliga ledare 2008 av Sveriges chefsorganisation Ledarna och karriärnätverket Shortcut.
Gratulerar till nomineringen! Så till den klassiska sportfrågan; Hur känns det?
-Tack, det känns jätteroligt! Tittar man på de 25 namn som hittills offentliggjorts så kan man konstatera att det är riktigt coola tjejer som finns med. Det känns väldigt hedrande att få vara med i ett så prominent sällskap.
Vad tror du om dina chanser att utses till Framtidens kvinnliga ledare 2008?
-Man ska sikta mot toppen men samtidigt vara realistisk. Jag tror inte jag kommer kamma hem titeln, men det är fantastiskt att vara en av de 75 som nominerats. Den 6 mars offentliggörs hela listan och då utses också årets Framtidens kvinnliga ledare på den gala som kommer att hållas på Street i Stockholm. Nyamko Sabuni är hedersgäst, Mona Sahlin, JämO Ann-Marie Bergström och en rad spännande människor kommer också att komma.
Vilka egenskaper behöver en bra ledare ha?
-En bra ledare måste ha en säker hand men får inte styra för mycket. Man måste vara säker på sin sak men också lyssna på andra. Ett stort engagemang är också viktigt, då får man saker gjorda och då inspirerar man också sin omgivning.
Måste kvinnor ha andra egenskaper än män?
-Nej, en ledare är en ledare, oavsett kön. Men kvinnor måste vara ännu bättre, ännu tuffare och vassare än manliga ledare. Tyvärr. Men det är så samhället fungerar.
Varför är du en bra ledare?
-I den typ av påverkansorgansiation jag arbetar är det svårt att få fram mätbara resultat, men vi märker av ökade framgångar. Under min ledning har verksamheten blivit mer utåtriktad och mer politisk och det är en underbar utveckling. Men man får inte glömma att stor del i framgångarna ligger i att jag är omgiven av bra personal.
Vad gör du om fem år?
-Om fem år? Jag har en tioårsplan. Om tio år ska jag vara utbildningsminister.
Jaså?
-Ja, fast med glimten i ögat. Om fem år arbetar jag fortfarande med ledarskap. Jag vill jättegärna arbeta internationellt, kanske inom EU på något sätt.

Inga kommentarer: