lördag, oktober 06, 2007

Prinsessan och kungen

Att försöka sig på konststycket att skriva lättlästa, inspirerande OCH nytänkande verksamhetsberättelse är lite av en utmaning. Jag har inte gett upp tanken ännu, och då styrelsen fyller på med mer saker hoppas jag på att vi faktiskt kan gå i mål med denna ambition. Lite sånt har jag ägnat denna lördag åt, förutom att prova den fantastiska klänning som håller på att skapas av min mor till onsdagens jubileumsfest på Münchenbryggeriet, och en fika hos min syster med familj.

På uppmaning av min snart 6-åriga systerdotter ritade jag en prinsessa med rosa och lila balklänning och lila skor samt matchande lila krona. Det gick som en dans, att rita prinsessor- det kan jag. Jag har ritat otaliga prinsessor, rockstjärnor, allmänt snygga tjejer med galet könsstereotypa attribut under hela min uppväxt och det sitter i handen hur man ritar en schysst klänning. Men sedan kommer utmaningen. "Rita en kung".
Jag har ALDRIG lärt mig att rita killar/män. Jag kunde det inte som 10åring och jag kan det inte i dag. När jag ska rita en manlig figur så där rakt upp och ner är det som att alla bilder av män bara försvinner. Hur ritar man håret på en kille? Hur ritar man ett ansikte utan att ha långa ögonfransar? Och kungen skulle ha kostym på sig. Hur ritar man en kostym? Mina killar ritas alltid med för stora och för korta kostymer, vilket avslöjar sig på att jag inte får till proportionen mellan axlar, kropp och ansikte. Jag kan inte rita en kostym alls förresten. Jag kan rita läckra blåsor för fest.
Julia klagade inte. Men hon gillade prinsessan mer.

Inga kommentarer: