torsdag, oktober 11, 2007

Jubileum

Min generella poäng på gårdagens seminarium lät ungefär så här:

Studenterna står för framtiden säger man. Nå, i det här fallet får man väl ändå konstatera att det handlar om både dåtid och nutid också. Det var de yngre akademikerna som grundade Saco, och jag tror att de flesta också kan skriva under att för återväxtens skull är det bra att satsa på studenterna inom Saco. Och ändå så kan jag efter att ha läst jubileumsboken numer mer om Sveriges förenade studentkårer än om Saco Studentråd??!
Jag har fått mer koll på vilka som haft olika förtroendeposter efter ärofyllda uppdrag inom Sveriges förenade studentkårer än vilken politik Saco Studentråd drivit. För politik både har drivits och drivs i allra högsta grad i dag! I boken finns en bok på dig Anna när du var Studentrådets ordförande och en bildtext om en kampanj för studiemedlets höjande. Jättespännande! Jag vill veta mer! I stället vet jag nu vilka SFS-presidialer som satt med i den studiesociala utredningen 1959.
Eller varför inte diskussionen om CSNs vara eller icke vara från i somras där de borgerliga ungdomsförbundens artiklar i frågan nämns men inte Saco Studentråds engagemang i frågan.
Om inte Sacos egen jubileumsbok ser studenterna inom federationen, och all den glöd som vi har för utbildningspolitiken- då blir jag faktiskt lite orolig inför framtiden. Men! Att jag, som ordförande för studenterna, är med här idag är ändå ett himla gott tecken!



Fantastisk rolig fest igår! Jösses som jag dansade!

Inga kommentarer: