torsdag, oktober 04, 2007

Jubileumsintervju

Intervju på hemsidan...
Hej Eva! Vad hände den 10 oktober 1947?
- Då konstituerades organisationen SACO, efter att SYACO, Sveriges Yngre Akademikers Centralorganisation funnits i några år.
Redan 1941 pratade dock Aftonbladet i en ledare om att det bland de yngre akademikerna fanns planer på att bilda SILO: Sveriges Intellektuellas Landsorganisation.
Jag måste säga att jag är glad över att man valde ordet akademiker istället för intellektuell...

Du kommer att vara med i ett seminarium om den jubileumsbok som släpps på födelsedagen och prata om Sacos roll i framtiden bland annat. Vad tror du om framtiden för fackliga organisationer?
- Det duger inte att klaga över att de unga inte bryr sig, när de i själva verket kokar av vilja att påverka och förändra. Facken måste skapa utrymme och kanaler att uttrycka åsikter, så att den som vill kan göra en insats. Vi måste vi utgå ifrån vad medlemmarna vill ha, och inte hoppas att folk självklart ska veta att det är smart att vara med i facket. Den fackliga världen, där Saco studentråd spelar en viktig roll, måste anpassa sig till dagens och morgondagens behov. Vi måste lyssna på våra medlemmar och driva den politik som våra medlemmar tycker är viktig.

Hur ser det ut då, anpassar man sig till sin samtid?
- Både och. Det finns goda och det finns mindre goda exempel. Jag är stolt över Saco idag, vi har en större andel unga medlemmar än andra fackliga organisationer. Det märktes inte minst när jag i våras var på Europafackets kongress i Sevilla. På kongressen fick jag möjlighet att prata inför den närmare 1000 åhörarna om bland annat vikten att nå ut till unga människor och studenter. Ämnet var rekrytering och flera av de andra talarna fastnade i resonemang om att det handlar om att få de unga att inse hur bra facket är. Bakvänt tycker jag. Det finns ju helt tydligt ett problem i många fackliga organisationer där vi kan se hur fackets medlemmar är äldre än vad de borde vara. Vi ses som morgondagens organisationer. För att attrahera nya medlemmar och kunna hjälpa dem med all den expertis vi har måste unga människor bland annat involveras i beslutsprocesser på alla nivåer.
Läs mer om Sacos jubileum på www.saco.se/jubileum

Och ett nytt nyhetsbrev

Nu ska jag titta på Niklas och Jyttes debatt på SVT2.
Niklas har en ny grön munkjacka dagen till ära fick jag veta idag då jag sprang på honom och MUFs pressekreterare Gustaf.

Inga kommentarer: