torsdag, oktober 04, 2007

En torsdag i oktober, med friskt väder.

Började dagen med ett frukostmingel hos Sofia Karlsson och Angeli Sjöström. De har startat ett samarbete med sina respektive företag för att ge organisationer och grupper ett skräddarsytt utbildnings- eller föreläsningspaket med fokus på organisationsutveckling. Använde mig av Angeli senast i fredags, och hon är verkligen grym. Tillsammans med Sofias kompetens har jag svårt att tro att det kan bli annat än succé.

Det var många bekanta på minglet, och till slut blev det nästan att stressa för att komma till mötet med Stockholms, Uppsala och Umeås studentkårer. Men det gick bra, och kanelbullar fanns inhandlat denna kanelbullens dag till ära. På vägen dit ringde Svenska ESF-rådet och bekräftade mitt "ja" till att vara en av 4 i delegationen från Sverige på konferensen The European Social Fund: Education and Training for Employment and Cohesion i Lissabon den 23 oktober. Jättekul! Jag representerar LSU på konferensen.

Fortfarande en förkylning som får mig alldeles matt. Ska nog gå hem snart och fortsätta läsa bokmanuset till Sacos jubileumsbok som jag ska diskutera nästa vecka. Det är verkligen spännande- om man är en organisationsnörd som jag är.

Intresserad av globalisering förresten? Ja, ska du säga nu. Då är detta ett hett tips:
Globaliseringen av ekonomierna har medfört att det har blivit lättare att flytta produktion från ett land till ett annat. Inledningsvis berördes främst enklare arbeten, men i takt med utbyggnaden av utbildningssystemen i omvärlden har också avancerade tjänster berörts. Globaliseringens inverkan på ett lands ekonomi är en fråga som debatteras flitigt inte bara i Sverige utan i stora delar av världen. Är globalisering ett hot eller är det en möjlighet? Hur påverkas akademikerna? Om det handlar en rapport av Saco-ekonomerna Lena Granqvist och Håkan Regnér som presenterades på torsdagen vid ett seminarium om akademikerna, lönerna och globaliseringen. Rapporten finns att ladda ner från Sacos hemsida www.saco.se

Inga kommentarer: