måndag, december 28, 2009

2009

I januari kategoriserades jag och Magnus Andersson under rubriken Artister, Gömda och Liza Marklund var på allas läppar, jag uppmanade till att våga vara stor och overground, funderade över hemmafruar och kvotering samt tyckte inte att jag hörde till en dum generation.

Februari månad inleddes med Stora bloggpriset, LO tyckte som vanligt att folk tjänade för bra, jag och Mikaela såg Sebastien Tellier, jag lekte med tanken att betala för gymnasieskolan, jag besökte Eiran i Liverpool för första gången, hamnade på Passion for Business Rosa lista, firade sex månader. Ebba von Sydow och Linda Skugge bloggbråkade och jag blev glad för segern för föreningsfriheten.

Genusspecifika toner hos trumpeten inledde mars månad, jag slog alla mina rekord i antal besökare genom det här inlägget om den studiesociala utredningen, jag diskuterade Moderaternas listor där var femte person skulle vara en politisk rookie, skrev om jobb på McDonalds och blev kallad för en 80-talist med makt.

I april gjorde vi Timbro.Tv av min rapport Vad är egentligen lyx?, jag dissade Junilistan, undrade om DN var utsatt för dubbelbestraffning, jag ledde en utfrågning av olika EP-kandidater och Timbro hade frihetsvecka.

Bröst hamnade i fokus på DN i maj, Makthavare.se lanserades, jag och min kollega Fredrik Johansson skrev ett reportage om den europeiska patienten, och så blev jag blondin.

I juni så drog Marita Ulvskog till med att Sverige höll på att bli ett lågskatteland, jag jobbade som röstmottagare, skrev om "dumma dumma dig som röstade", blev av P3 omnämnd som en i Almedalseliten, började min medverkan i Tv4s sommarpanel och åkte till Almedalen förstås.

Juli, och Almedalen blev det som sagt, jag kritiserade Stampens beslut om att stoppa träffar genom sökmotorer, verklighetens folk började bli ett begrepp, jag var med lite mer i Tv4 (även här och här), och så åkte jag och Eiran till Berlin och på kanottur.

Augusti slår nog alla rekord i tävlingen sämst månad. Förutom svininfluensa, som jag inte bloggade så mycket om, så gick min pappa bort. Att förlora en nära gör så jäkla ont. Helt enkelt.

September var en månad fylld av både underbara saker som förlovning och jobbiga saker som begravning. Sedan tyckte jag till om sossarnas skattechock och om studiemedelshöjningen. Anna Anka och hemmafrun debatterades vilt. Ja, och så besökte jag Bokmässan för första gången.

I oktober gav jag er lite samlade länkar om hur man får ligga med både manliga och kvinnliga feminister. Thomas Bodström hade en del bravader för sig, jag skrev om ungdomar som tror att allting kan individanpassas, undrade om vi skulle hindra folk från att köpa fler än ett par skor, skrev om modebloggar på Newsmill och firade internets födelsedag.

November började med att vi skulle tro på möjligheten att förändra, jag minglade med Magasinet Neo, fick en ny systerson, jag skrev om arbetslöshet, dök upp som roll-upp-ansikte och diskuterade vårdval både i Västernorrland och Gävleborg. Och så var vi på bröllop (men bilden ligger i december).

I deccember träffar jag en grupp studenter från Moskva, jag användes som exempel på Sacos politiska bredd, var på seminarium om trofébarnen som växer upp, upprördes över försök att döda nya tankar. Samt firade jul förstås!



2 kommentarer:

Mikaela sa...

Hurra, jag fick vara med årssammanfattningen!

Eva Cooper sa...

Jajamen :)