fredag, juli 03, 2009

Almedalen 2009

Hemma igen efter en enormt intensiv men lyckad vecka. Våra seminarier har varit välbesökta och bra, mobilitetsseminariet skulle t ex kunna sändas som radioprogram och det skulle vara ett radioprogram av toppklass. Migrationsminister Tobias Billström fick tid att prata personligt och länge, Mikaela Waltersson likaså.

Jag hann med lite möten, jag bloggade på makthavare.se, jag diskuterade politisk påverkan utanför de politiska partierna, jag kommenterade ungdomsförbundens förslag på lösningar på ungdomsarbetslösheten och har i sedvanlig ordning hunnit med väldigt mycket annat på väldigt kort tid.

Förutom att man kan gå på en massa spännande seminarier är möten med nya människor den stora belöningen av Almedalsveckan. Vissa menar att sfären av lobbyister, pr-folk, journalister och politiker är en ankdamm där man t o m hotar demokratin. Andra menar att genom dagens utökade möjligheter till kommunikation har ankdammen blivit mycket mer transparant än förrut. Stina Morian har den bästa förklaringen i P3: jag är intresserad av politik och jag vill hänga med folk som också är intresserad av politik. Jag gillar Almedalen. Det är roligt att få chansen att diskutera musik och kläder med Moderaternas kommunikationschef Pär Henriksson, det är intressant att slå följe med KDUs ordförande Charlie Weimers, Piratpartiets tredjenamn Mattias Bjärnemalm och Ung Pirats förbundssekreterare Tobias Björkgren. Eller- apropå pirater!-riktigt coole Oscar Swartz.Eller journalisterna, eller näringslivsföreträdarna, eller organisationernan eller...
Den roligaste aktiviteten var helt klart det politiska DJ-battlet, i en överfylld trädgård i underbara Visby. Det rödgröna laget bestod av Luciano Astadillo (S), Zaida Catalan (MP) och Josefin Brink (V), det blåa av Henrik von Sydow (M), Sofia Arkelsten (M) och självaste kulturministern Lena Adelsohn Liljeroth (M).


En annan riktigt rolig händelse var Filippa Reinfeldt och Per Schlingmanns spelning på Burmeister. Grymt bra musik och härligt drag. Jag fick dessutom en kram av Filippa, och är lite så där glatt stolt över det.

Dessutom har jag fått höra fina saker som man borde spara i en mental ask för att plocka fram när de behövs. Jag blev kallad en frihetsdröm till exempel, bara en sådan sak!

2 kommentarer:

Tobbe sa...

hej Eva tack för trevliga hänget i almedalen, heter dock Björkgren, illa att du skriver fel tycker jag ;)

Eva Cooper sa...

Usch så illa- jag har nu ändrat och lovar att jag ska bättra mig!