lördag, augusti 08, 2009

Fräscha kongressbeslut

Jag avslutar semestern med en hejdundrande influensa. Jag har varit sjuk i fyra dagar, Eiran i sex dagar och ännu ingen bättring. Det är riktigt riktigt trist.

Efter tre dagars Lostmaraton (första och andra säsongen) tar jag mig en runda i bloggosfären, och rent generellt kan man konstatera att det fortfarande är semestertider. Men SSU har i alla fall jobbat på och haft kongress där man bland annat återvalt Jytte Guteland (lugnast så kanske, ordförandeval i SSU tenderar att ta så väldigt mycket utrymme i media).
Jag hittar på Jonas Morians blogg en liten samling av beslut som togs av kongressen. SSU kongress 2009- så här fräscha är dem:

Mer oroväckande tycker jag det verkar att man också vill att arbetet med löntagarfonder ska återupptas, ett globalt skatteutjämningssystem liknande Tobinskatten ska införas och skolplikt gälla från tre (!) års ålder. Vidare säger SSU nej till Lissabonfördraget och anser att inga privata aktörer eller ideella organisationer ska kunna utföra välfärdstjänster.
Jag vet inte var jag ska börja. Lontagarfonder är ett jävla skit, är en bra sammanfattning, och principen har så vitt jag vet- och enligt Wikipedia- endast spridits till det italienska kommunistpartieet. Globala skatteutjämningssystem är något som antiglobaliseringsivrare gillar vilket borde ge stora varningssignaler. Skolplikt från tre år??? Obligatoriskt dagis då eller? Och att inga privata aktörer eller ideella organisationer ska kunna utföra välfärdstjänster är så uppåt väggarna tossigt. Jag trodde att vi ändå kommit så långt så att det var för eller emot vinst diskussionen handlade om. Men icke. Nej till friskolor och föräldrakooperativ, nej till drivna entreprenörer och många gånger kvinnligt företagande.

Fräscht, SSU.

1 kommentar:

Unknown sa...

Jag håller med dig om att man inte bör förbjuda privata aktörer, men det är en naivitet att tala om föräldrakooperativ och kvinnligt företag när det framförallt är stora, multinationella riskkapitalbolag som driver vård, äldreomsorg och friskolor i Sverige och konkurrerar ut eller köper upp kooperativ och mindre entreprenörer. Så fungerar en oreglerad marknad, stor äter upp liten - precis som ute i naturen.

Dessa företag är sällan nyskapande utan driver verksamheten industriellt för att generera vinst till sina ägare riskkapitalisterna.

Reglerna måste utformas så att mindre entreprenörer, föräldrakooperativ, etc. som faktiskt kan utveckla verksamheten i något avseende får bättre förutsättningar att verka. Det är dessa initiativ som kan ge verklig mångfald och en gynnsam konkurrens, inte storföretag som tar våra skattepengar som vinst istället för att återinvestera i verksamheten eller som det i vissa fall utvecklas till: privata monopol eller oligopol som i många avseenden är sämre än offentliga sådana.