torsdag, januari 29, 2009

Don't trust anyone under 30.

Mark Bauerlein vid Emory University i Atlanta har släppt en ny bok med titeln "The Dumbest Generation: How the Digital Age Stupefies Young Americans and Jeopardizes Our Future (Or, Don't Trust Anyone Under 30). Inte helt ovanligt att en äldre person säger att de yngre är en förlorad generation, det har alltid varit bättre förr oavsett vilken tid det pratas om. Marcus Dunberg, krönikör i Metro, skriver om detta igår och pekar på en viktig poäng : Det är bättre att ägna tid åt Facebook OCH läsa en roman jämfört med att vägra ny teknik och uteslutande läsa Nobelpristagare.

Precis som att det är bättre att ägna tid åt Facebook OCH läsa en roman istället för att bara ägna sig åt Facebook. Tycker i alla fall jag. Det var huvudanledningen att jag avstyrde en relation en gång. Jag tyckte att det var något opålitiligt över folk som aldrig läser.

Hursomhelst. Det är ju verkligen en fördom att allt på nätet är ytligt. Det borde vara tydligt med bloggbävningar bland annat. Eller genom att titta på hur mycket tid och research många bloggare lägger ner bakom sina inlägg.

Eller bara som den nyttiga input jag har fått under förmiddagen. Som bekant arbetar jag med välfärdsreformer, där hamnar förstås skolan, friskolor och därmed också religiösa sådana. Jag insåg att här fanns ett stort område jag inte funderat tillräckligt på. Vad är en religiös friskola, hur fungerar det, vad är fördelarna, vad är nackdelarna? På Twitter & Facebook skrev jag statusuppdateringen "Eva funderar över religiösa friskolor" och genast började ett spännande samtal mellan mig, Stina Bengtsson som är informatör på Barnombudsmannen samt Charlie Weimers, ordförande för KDU.

Snacka om att jag fick mer inspiration i mitt arbete. Och jag känner mig inte alls att jag tillhör den dummaste generationen ever.

Inga kommentarer: