torsdag, december 17, 2009

Var tog nu alla feminister vägen?

Jag länkade häromdagen till Mattias Svenssons artikel i Expressen. Tydligen är jag, som kvinna, rätt unik i det.

Mattias skriver på Neobloggen:
Det är så gott som uteslutande män som reagerat mot förslaget om ettbarnspolitik i klimatets namn. När jag tittar på knuff vilka bloggar som kommenterat min replik på Francis i Expressen idag, så är femton av sjutton poster författade av män. Sak samma på Facebook där jag fått respons från dryga tiotalet män, en kvinna. Såvitt jag kunnat utröna finns bara en kvinna bland tiotalet kommentarer på Diane Francis artikel.

Detta förbryllar mig. Varför är renhållningsarbetet mot klimatalarmisternas ytterlighetsförslag och diktaturkramande ett manligt reservat? Varför är det så till och med när förslagen handlar om att släppa lös repressionen och kontrollapparaten mot kvinnors kroppar? Var är ni alla feminister som kan uppröras över hemmafruar eller ojämlikt sammansatta företagsstyrelser, när ett system som innebär massdödande och systematiska övergrepp mot kvinnor propageras? Jag kan bara inte tro att ni är likgiltiga.

Det är faktiskt riktigt märkligt. Läs hans exempel i bloggtexten och fundera ett varv till varför det är så få kvinnor som reagerar på den fruktansvärda enbarnspolitiken som innebär horribla övergrepp mot kvinnor.
Var fan håller ni hus?

2 kommentarer:

Mikaela sa...

Jag tänker att vi har annat för oss än att kommentera uppenbara dumheter. Don't give them the satisfaction liksom.

Sedan kan det ju vara så att Mattias läsare är manliga... eller brukar han få mycket kommentarer från kvinnor? Om inte är det väl inte särskilt konstigt att han inte får det nu?

Eva Cooper sa...

Men det märkliga är att dessa dumheter blir vanligare och vanligare. Bland annat har metrologen Pär Holmgren varit inne på samma spår.

Men det kan absolut vara så att Mattias läsare mest är killar. Men Expressens läsarskara är ju bredare?