söndag, april 12, 2009

Politikerbloggar

DN skriver om riksdagsledamöternas bloggar och hur många kommenterar de får (inte många är slutsatsen). Eftersom jag sitter på Y-bussen och inte har så mycket annat för mig räknade jag mina egna bloggkommentarer under mars månad: 35 stycken. Det slår både den mest kommenterade vänsterparti-, miljöparti-, och kd-bloggen!

Men, det säger ju faktiskt ingenting, precis som Niclas Strandh skriver om här.

Ulrika Ingemarsdotter som är ansvarig för sociala medier på Centerpartiet intervjuas i Dagens Nyheter och säger att riksdagsledamöterna absolut ska fortsätta blogga. Och det håller jag med om. Strandh skriver i sitt inlägg att politiker borde blogga mer och lyssna mindre på DN. Jag kan lägga till att de ska lyssna mer på Ingemarsdotter och Strandh och bli ännu duktigare, fortsätta blogga och lyssna mindre på DN. För bäst resultat alltså.

Uppdaterad: I går när jag skulle sova så började jag tänka på DNs reportage och funderade på ifall det blev så mycket snack i bloggosfären om det och vad okunnigt och konstigt det var på grund av att det var just DN, det vill säga en av Sveriges största representanter för drakar och gammelmedia? Och hade DN kunna fått till reportaget på ett sätt som tilltalade, eller snackar vi lite dubbelbestraffning? Damn if you do and damn if you don't?

Det tål att tänkas på.

5 kommentarer:

lord Fredruk sa...

Är det möjligt? Drar inte de malliga oppositionsbloggarna längst ute på kanten ens 30 kommentarer på en månad?
Det säger faktiskt en hel del...

Mikaela sa...

Är det inte ganska konstigt att kalla det fiasko för att det är få kommentarer på bloggarna? Vem har tid att kommentera alla bloggar man läser? Det är väl mer intressant hur många läsare man har. Oroligt konstig artikel i DN.

Eva Cooper sa...

Det finns ju förstås mer välkommenterade och -diskuterade bloggar med en politisk etikett vars ägare inte är riksdagsledamöter, typ Ali Esbati (nu har jag inte räknat hans kommenterarer under mars månad, jag sitter inte längre på en buss och är uttråkad ;) ) som man kanske ska titta på i stället?

Eva Cooper sa...

Mikaela- exakt!

Jag kommenterar väldigt få bloggar själv (jag följer alltså inte Niclas tips), utan ofta är det snarare att om det är något spännande så har jag så mycket att säga att det blir ett eget blogginlägg (typ du och kårobligatoriet).

Väldigt märklig artikel, och dessutom med i typ alla andra medier idag. Grattis DN:

Magnus Persson sa...

Ja, man kan inte annat än konstatera, att om DN:s sätt att mäta är ett bra sätt att mäta kvalitet, så är Sveriges intressantaste blogg Blondinbellas (eller möjligtvis någon annan modebloggare). 100-tals kommentarer per inlägg, mer än ett inlägg per dag...