fredag, november 30, 2007

Fredag innan kongressen

Det kan gå till historien som kvällen då jag gick till sängs tidigt.
Men faktum är att jag efter en dag på Skogshem & Wijk tillsammans med styrelsen, där vi har gått igenom kongressen punkt för punkt, slipat argument inför förhandlingarna, tittat på lokalerna, skrivit små peppande brev till varandra, druckit glögg och ätit en fantastiskt god middag är trött. Så äntligen en gång då jag faktiskt har tid att njuta av hotellrummet, och dessutom titta på Idol och Fredag hela veckan.
För imorgon kör vi! Kongress!

Det ska bli fantastiskt kul och spännande. Kongresser är oförutsägbara, man vet aldrig var diskussionerna slutar, och vilken som egentligen blir den heta potatisen. I morgon kommer det bland annat bli en del stadgediskussioner, där vissa ombud anser att styrelsen har brutit mot stadgan kring mandatfördelningen. Styrelsen anser att det fanns två tolkningar, och för att sådana situationer inte ska uppstå fler gånger bör vi tillsätta en stadgerevideringsgrupp under 2008 som gör en rejäl översyn. Stadgan har lappats och lagats länge, och det är inte bra. Stadgefrågor är ju sådana som är viktiga men som ofta för mycket fokus från politiken och jag hoppas att vi kommer att kunna enas i diskussionen på ett bra sätt. Påverkanstorgen kring bland annat politiken 2008 kommer vara i morgon, men där är det- tillsammans med valen- beslut först på söndag.

Fick idag ett ovanligt roligt humormail, om husmorstips kontra riktiga kvinnors tips. Bland annat så här:
Husmorstips 5: Linda in sellerin i aluminiumfolie när du lägger den i kylskåpet och den håller sig färsk i flera veckor.
Riktiga kvinnors tips: Selleri? Aldrig hört talas om.
Husmorstips 7: För att bota huvudvärk: Ta en lime, dela den i två delar och massera din panna med dem. Dunkandet försvinner.
Riktiga kvinnors tips: Ta en lime, blanda den med Tequila. Kyl och drick. Du kanske fortfarande har huvudvärk, men vem bryr sig.
Husmorstips 8: Släng inte överblivet vin. Frys ner det till iskuber för kommande grytor och såser.
Riktiga kvinnors tips: Överblivet vin ?????

Under lunchen underhöll jag styrelsen med detta. Sedan insåg jag att jag faktiskt inte visste vad selleri var. Klara förklarade då, på sitt pedagogiska sätt, att det var det som kunde använda till drinkar. "Ahhh! I en Bloody Mary!" utbrast jag.

Nu heter det därför inte "riktiga kvinnors tips".
Det heter "Evas tips"

Inga kommentarer: