onsdag, november 07, 2007

Det här med plankning

Jag skulle göra mig mycket bra på ett profilproduktsföretag. Det finns något mycket tillfredställande över profilprodukter.
Särskilt Saco Studentråds nya profilprodukter.
Jag har redan visat bild på tygkassen. Idag kom de underbara pennorna. En i den cerisa färgen och en i den turkosa färgen. Som om det inte vore nog så dök även kuverten upp idag. Utmärkt!

Har varit och besökt Skogshem & Wijk, där vi ska ha kongressen, tillsammans med Sacos kommunikationsassistent Annika idag. Är fullt övertygad om att det kommer bli lika bra som förra året. Det är verkligen ett riktigt schysst ställe där allt bara flyter på helt oproblematiskt.

På bussen dit började jag och Annika att prata om plankning, och om man någon gång tjyvåkt. Kanske blir det nästa granskning ? Har du tjyvåkt på bussen? Är du smygorganiserad i planka.nu ? Eller håller du med mig i analysen att tjyvåkande leder till minskade resurser och högre kostnader för kollektivtrafiken, vilket måste kompenseras med högre biljetttaxa för dem som betalar. Dessutom är det alltid intressant hur diskussionen kring priser i kollektivtrafiken går. Där jag är uppvuxen kostar ett 30-dagarskort för vuxen 390,-, om man bara vill åka inne i stan. Och stan, nu snackar vi ett väldigt litet område. Och när kan man nyttja bussen då? Ja, om jag vill gå ut en fredagskväll och ska åka hem till min mor sedan har jag följande alternativ att välja på:
00:18
00:20
01:18
02:20
.... jag har nämligen sådan tur att mitt föräldrahem ligger i den del av kommunen som är mest vältrafikerad av bussarna, så jag har hela en buss i timmen att välja på. Och sådan tur att det är den sista busshållplatsen innan Zon 2 då busskortet genast skulle kosta 530,-/mån. Om jag vill åka i hela regionen, vilket man ju ibland kan vilja- ungefär på det sätt som SL-kortet för 620,-/mån fungerar- är vi genast uppe i 1330,-/mån. I Stockholm betalar jag alltså det halva, för extremt många fler resmöjligheter.

Och ändå är det inte i Hälsingland som planka.nu-rörelsen är så stark...
Intressant.

Inga kommentarer: