måndag, juni 23, 2008

Ökad kvalitet pga ökad prislapp- don't think so!

Jag har inte givet upp tron på att man kan stoppa ett införande av avgifter av utländska studenter. Men jag är lite uppgiven, det är jag. Opinionen för ett införande är riktigt stark tyvärr.

Jag vill dock påpeka-återigen- att Leijonborg säger att det är lite grann av pengarna som KAN gå till lärosätena som en kvalitetssatning.

Lite lagomt fluffigt sådär.

Några som är glada är dock Fria Moderata Studentförbundet:
Genom att utöka marknadsekonomins domäner till utbildningsområdet kan Sverige få en fri akademi med minskad politisk styrning och ökad kvalitet, säger Petrus Boström, förbundsordförande för Fria Moderata Studentförbundet.

Tyvärr. Jag tror inte att alls att det är den rätta vägen för att fixa kvaliteten.

2 kommentarer:

GFY sa...

Vänsterflummet är sig likt. Varför skall jag betala en studerande från utlandet som garanterat i slutändan kommer att söka sig tillbaka till sitt eget land, istället för att bidra med skatter i Sverige?

Er vänsterromantik är skadlig för landet!

Eva Cooper sa...

Det var inte igår jag blev kallad både vänsterflum och vänsterromantiker.

Förutom det så tror jag att Sverige har mycket att tjäna på att kombinera de avgiftsfria studierna med bättre villkor för uppehållstillstånd efteråt. Vi behöver mer ingenjörer t ex. Det tror jag inte vore ett dugg skadligt för landet.