tisdag, april 07, 2009

Vårdval och rätt till deltid.

För några månader sedan nappade jag på erbjudandet att få SvD gratis under 7 helger. Ungefär samtidigt hade jag också förlängt min DN-prenumeration. Nu är Svenskan-prenumerationen slut, DN återstår, och kvar är en missnöjd läsare som valde fel.

I dagens Svenskan finns det till exempel två riktigt läsvärda Brännpunktartiklar. Den ena är signerad Gunnar Hökmark (m) och Catharina Elmsäter-Svärd (m) om europeiskt vårdval, vilket är en riktigt spännande och viktig fråga, och en annan signerad Stina Hamberg från Saco Studentråd och Karin Ekenger från Svenskt Näringsliv om hur en lag om heltid stänger dörrar för studenter. Deras huvudpoäng ryms framförallt i avslutningen, om hur en lag om heltid skapar onödigt höga hinder:
Med en lagstiftning om rätt till heltid skulle man minska möjligheten för studenter och andra att över huvud taget få sitt första jobb. Debatten om rätt till heltid kan inte tolkas som annat än ett försök att skydda arbetsmarknadens insiders. Men det politiska priset för detta torde vara högt, i synnerhet när så många människor är utan arbete.

2 kommentarer:

Mikaela sa...

Jag kan trösta dig med att jag har SvD just nu, men tänker varje gång jag får tag i en DN att jag hellre vill ha den - och jag tänkte precis tvärtom förut, att jag ville ha SvD när jag hade DN.

Eva Cooper sa...

Vi kanske ska ha delade prenumerationer, halva veckan DN till dig och halva veckan till mig och så mixa med SvD? :)