lördag, januari 24, 2009

Robert Burns 250 år eller det ovanligt smöriga inlägget.

I morgon kan vi fira Robert Burns 250 års dag. Den tuffa, liberala, poeten som inspirerat många människor och vars poesi är världskänd, har en egen helgdag i hemlandet Skottland.

Vad han skrivit? Ja, vad sägs om Auld Lang Syne eller Min älskling du är som en ros? Ja, fast så hette den förstås inte i orginal. Grejen med Burns var att han skrev på skottsk dialekt vilket var oerhört provokativt då det begav sig. Jag börjar lära mig mer och mer om Skottland och den där stolta rebellismen lever i mångt och mycket kvar. Jag gillar det. Och jag är galet partisk i frågan eftersom mannen i mitt liv kommer därifrån.

O MY Luve 's like a red, red rose
That 's newly sprung in June:
O my Luve 's like the melodie
That's sweetly play'd in tune!
As fair art thou, my bonnie lass,
So deep in luve am I:
And I will luve thee still, my dear,
Till a' the seas gang dry:

2 kommentarer:

svenske floyd sa...

För dem som i likhet med mig inte kan ansluta till spottifaj rekommenderas denna:
http://myspace.com/svenskefloyd
(me singing, actually)
och för dem som gillar Skottland rekommenderas http://www.scottishindependenceconvention.com/

Eva Cooper sa...

Tack för tipsen!