tisdag, januari 13, 2009

Att ranka eller inte ranka.

I dagens DN (endast i papperstidningen dock) kommenterar Lars Leijonborg gårdagens artikel och diskussion kring det skrala antalet undervisningstimmar som studenterna inom humaniora och samhällsvetenskap har. Leijonborg fortsätter hålla på linjen att genom att ranka utbildningarna så kommer kvaiteten att stärkas. Det är också den linje jag tycker att han ska hålla. Vi måste våga definiera kvalitet, och vi måste också våga mäta den. Rankingen kan ge schyssta incitatment för högskolorna att satsa på kvalitet, typ undervisningstimmar, och rankingen ger också studenterna riktigt viktig konsumentupplysning.

Jag håller fortfarande helt och fullt med rapporten Utbildad eller inbillad? där Saco Studentråd listar de kvalitetsaspekter som man anser vara mest centrala, och varför de är viktiga. Jag hoppas att regeringen kommer genomföra förslaget.

TCO är dock emot. Lite oklart varför.

Inga kommentarer: