torsdag, januari 15, 2009

Apoteksmonopolet.

Jag läser det här och blir arg.

Jag tänker på den farmacevt som jag träffade på en skyddsombudsutbildning som berättade hur det kändes att bara ha en möjlig arbetsgivare. Jag tänker på de farmcevter jag träffade på en starta-eget-kurs vars ögon bara lyste av ren glädje när de förra året pratade om att de förhoppningsvis snart skulle få chansen att driva egna apotek. Och på vilken bra idé det är att starta Farmacevtföretagarna a la Ica.

Men varför ändra saker till det bättre liksom?

2 kommentarer:

Niklas sa...

Frågan är väl snarare varför man ska slå i sönder ett fungerande system med bra service, bra information och bra täckning i landet?

Varför är ett system med ett fåtal oligopol nödvändigtvis bättre än monopolet?

Och resultatet blir att staten får mer utgifter för att garantera apotekstjänster i glesbygd, om vi nu tycker att människor som bor där det inte är lönsamt att driva apotek också ska kunna få sin medicin...

Eva Cooper sa...

Utifrån de personer jag nämner i texten så är det inte ett fungerande system.