måndag, januari 19, 2009

Jag vet vad som händer den 7 juni, vet du?

Jag konstaterade som hastigast samtidigt som jag slängde i mig frukost i morse att Hanna Hallin tillsammans med Björn Kjellström från Europaparlamentets informationskontor skrev på DN Debatt idag om den stora okunskapen kring Europaparlamentsvalet där 2 av 3 svenskar inte vet om att det är ett val den 7 juni .

Skrämmande siffror! Det är knappast någon hemlighet för den som känner eller följer mig att jag är en stor Europavän och någon som är i högsta grad pro EUsamarbetet - även om det inte betyder att jag tycker att allt som EU gör är så himla toppen. Men genom ett starkare Europa har vi fått så många möjligheter. Saker som att vi åttiotalister (för att inte tala om nittiotalisterna) tar det gärna som självklart att vi kan resa överallt och att vi dessutom kan göra det billigt (600,- t or inkl skatt betalar jag för att hälsa på min pojkvän i Skottland om någon vecka. Det är billigare än en tågbiljett från Söderhamn till Stockholm i de flesta fall), rörlig arbetsmarknad, mer jämförbara utbildningar. Det är så himla bra!

Därför ska jag förstås gå på LSUs kick-off av Rösta 7 juni ikväll, för jag tycker att det är superviktigt att det är rätt personer som företräder Sverige i denna centrala instans som Europaparlamentet utgör. Dessutom, medan jag fortfarande kan hävda någon slags ung aura kring min egen person, supportar jag förstås unga kandidater. För att citera min Almedalsbloggkollega Zaida Catalan som idag skriver på Newsmill om EP-valet: Bilden av Europaparlamentet som den sista avlastningsorten för obekväma gamla rävar för riksdagspartierna är utbredd och etablerad.

Och så ska det ju inte vara.

Läs Jonas Morian för mer länkar och mer tankar kring EP-valet.

Inga kommentarer: