onsdag, januari 14, 2009

Mediemakt och sanningen om Gömda.

Magasinets Neo spännande seminarium om Gömda finns nu som film här.

Helt klart sevärt, för det var en intressant diskussion där Tv4-reportrar debatterade vilt med Lena Mellin på Aftonbladet, där Sydsvenskans Andreas Ekström dels uppmanade att när var och en är sin egen publicist bör också var och en ta sitt egna publicistiska ansvar, dels sa dessa bevingade ord: Kan man skriva en bok Pearl Harbour och ändra flygplanstyper, vad folk åt för mat och gradbeteckningar? Ja, det kan man. Men kan man skriva en bok om Pearl Harbour där japanerna inte anfaller?

...och väldigt mycket mer.

En sak som jag i slutet började fundera på men inte riktigt hann med att fråga handlade om gårdagens DN Debatt. Det pratas både i DN Debattaren och på seminarium om att Gömda är en del av Marklunds politiska projekt- vilket Marklund också själv säger i sin artikel på Newsmill. Hur kan det vara så uppenbart bara vissa misshandlade kvinnor som ska försvaras i detta politiska projekt. Ibland så har någon sonat sitt brott snabbt, och ibland så ska det bedrivas jakt i flera decennier. Jag undrar om dagens debattörer i seminariet tycker att Marklund har någon som helst legitmitet i frågorna längre?

5 kommentarer:

Mikaela sa...

Vilka är de uppenbart vissa kvinnorna som ska försvaras menar du? Jag fattar inte.

Eva Cooper sa...

Unni Drugge till exempel, eller Elisabeth Hermon, som drev Stiftelsen Trossen, hängdes ut som bedragerska i en serie artiklar av Liza Marklund i Expressen 1992 och har berättat om detta i boken Vingklippt (2008)

Mikaela sa...

Fast Liza Marklund tillbakavisar idag på DN debatt att hon skulle ha hängt ut Unni Drougge, det är enligt henne helt fel.

Jag fattade inte av din kommentar om du menade att Liza Marklund bara försvarar vissa misshandlade kvinnor i sitt politiska projekt, men när jag läser den idag så tolkar jag det som att det var det du menade.

Jag är ingen expert på hennes arbete, men det jag minns av t ex hennes tv-serie är att den hade ett ganska brett grepp och tog upp många olika typer av ärenden.

Jag vet inte, hon har säkert gjor många konstigheter, och jag är kanske färgad av alla hemska människor på Flashback, men det är lite väl mycket svepande kommentarer överallt från skadeglada människor som bara har väntat på att få sätta dit henne.

Eva Cooper sa...

Vad jag menar är att det hade varit spännande att ställa frågan i går, dessutom var Unni Drougge i publiken.

Mikaela sa...

Tja, vi kanske ska flytta diskussionen från bloggen till ett samtal istället. Det är ju så mycket trevligare!
Ps. Jag har heller inget särskilt stort behov av att försvara Liza, jag tycker inte särskilt mycket om hennes deckare, utom Nobels testamente.