onsdag, januari 16, 2008

Telefonkö

Man känner sig alltid lite tillintetgjord när man ringer någonstans och snabbt får upplysningen att "den informationen hittar du ju lätt på vår hemsida, har du tittat där?" och man har tittat men inte hittat. Därför var det nästan med belåtelse jag la på luren idag efter ett långt samtal med en trevlig dam hos Försäkringskassan. Min uppgift var att ta reda på om det fortfarande är 138% som var den gällande procentsatsen när det gäller studiebidrag och pensionsgrund. I går letade jag runt på Försäkringskassans sajt länge men hittade knappt något om studier. Surfade runt och hittade att om studiemedlet på PPM:s sajt. Men inget om procenten. Jag ringer till PPM men de blir tysta och ber mig sedan ringa till Försäkringskassan. Det gör jag. Första beskedet är "beräknad väntetid är 20 min". Lägger på. Ringer upp en stund senare. "Vår växel är överbelastad. Försök igen senare." Det gör jag idag. Och väntar. Och väntar. Kommer fram och får snabbt beskedet att det fortfarande är 138% som gäller, men att jag också kan hitta årets exakta siffror enkelt på sajten. "Aha, var då?" "Jo då går du in här och... ja.. längre ner... vänta nu... ehm... jo men här... nä... kan du dröja?" Jag dröjer fem minuter. "Hej igen! Nu har jag kollat med min kollega och ... ja... vänta lite.. " (Här börjar de prata sinsemellan i några minuter med mig i luren) "Nä, den finns inte. Men vi har den här så jag skriver ut den och skickar hem den till dig!"

Skönt. Då var det inte jag som var helt inkompetent då det gäller att hitta.

Givande möte med studenthandläggarnätverket idag, följt av möte med Klara över en bit indiskt. Nej, jag har INTE tröttnat.

Inga kommentarer: