tisdag, januari 15, 2008

Det viktiga valet till gymnasiet

Jodå, upp ur sängen kom jag, och dessutom ovanligt pigg. Arbetade därför igenom att-göra-listan snabbt, med kontakt med PR-byrå, fotograf, beställning av frukt och skrivande av artikel som jag hoppas kommer kunna bli färdig under dagen.

I dagens DN skriver Kristina Scharp och Signhild Arnegård Hansen om hur skolkvaliteten mörkas. Det är verkligen allvarligt det som lyfts fram i artikeln, självklart ska skolan vara trivsam och rolig, men att den inte har betydelse för framtiden, som broshyren från Stockholms kommuner tycks mena, är ju rent nonsens. Därför är det bra att Svenskt Näringsliv startat sajten Gymnasiekvalitet, som precis som Sacos initiativ Välja gymnasieprogram ger elever, föräldrar och studievägledare stöd inför valet av gymnasieprogram.
Min gamla gymnasieskola, Borgarskolan i Gävle, finns med förstås och har inte så där rakt igenom lysande betyg. Men jag trivdes ganska bra där ändå. När jag bestämde mig för att söka mig från Staffansgymnasiet i Söderhamn där jag läste 1an fick jag från studievägledaren höra att det var rätt onödigt att byta till samhäll-media, för det var inte så stor skillnad från samhäll-ekonomi. Det ligger fortfarande i toppen bland knasiga råd jag fått.

Hittade precis Tanja och Davids Australienblogg. Tanja (även känd som "Robinson-Tanja") lärde jag känna när jag var aktiv i DIK Student, och hon har även suttit i Saco Studentråds styrelse. Spännande att följa äventyret i Australien.

Inga kommentarer: