onsdag, januari 23, 2008

Mingel, alumni och morgondag.

Det var ett välbesökt utbildningspolitiskt mingel på socialdemokraternas riksdagskansli ikväll, träffade bland annat Kajsa Borgnäs, Oscar Engedahl (som jag nu gör ett nytt försök att träffa snart, förra gången fick jag ett möte som drog ut på tiden), Caroline Helmersson Olsson, Peter Hultqvist , Kristina Persdotter från TCO mfl mfl. En hel del intressanta diskussioner om både utbildningspolitik i stort, egna erfarenheter samt privata framtidsplaner.

Och apropå egna erfarenheter fick jag idag en fin inbjudan från HiG som bjöd in mig till deras nystartade alumninätverk. Bra initiativ som jag förstås stöttade på en gång och registerade mig till.

Morgondagen inleds med att Charlottas rapport om hur krympta ytor krympor kvinnors karriärmål, därefter lunch med Sanna, styrelseledamot i SFS samt kanslichef hos LUF/Liberala studenter, för att avrundas med en presentation av den nya svenska Unescostrategin 2008-2013 som regeringen har antagit. Regeringen har antagit en strategi för svenskt arbete med Unesco, FN:s organisation för samarbete mellan länder inom utbildning, vetenskap, kultur och kommunikation. Det övergripande målet är global, hållbar och rättvis utveckling. Högskole- och forskningsminister Lars Leijonborg och riksantikvarie Inger Liljequist kommer att medverka liksom Görel Thurdin, ordförande för Svenska Unescorådet och generalsekreterare Johan Lindell. Eftersom dagen avslutas med en sväng till Uppsala där jag ska äta middag med Ludvig kommer det nog finnas mycket att prata om efter en sådan intressant dag.

Inga kommentarer: