tisdag, december 30, 2008

Karolina Lassbo, Anders Borg och sexismen.

Så här ligger det till: Karolina Lassbo har en artikel i Expressen idag där hon berömmer Anders Borg sätt att hantera finanskrisen, och också hur Borg blivit en het kille på köpet.

Självklart är det hur många som helst som kommenterar det hela, mer eller mindre sakligt. På Expressen orkade jag inte ens läsa mer än några stycken kommentarer. På något sätt verkar det inte finnas något mer provocerande än att en snygg blond tjej som gillar moderater anlägger en lättsam ton på det seriösa som sägs och som dessutom får göra detta på central plats. (Se Blondinbella)

På Karolinas egen blogg står det i en kommentar "Vi kvinnor är inte så sexistiska". Förtryck, fördomar och utnyttjande av människor enbart pga deras könstillhörighet är det som brukar likställas med sexism. Kvinnor är tyvärr många gånger lika goda kålsupare som män när det gäller det beteendet. Om man har en fri tolkning på begreppet så kanske även utseendebedömning och liggbarhetsdiskussioner hör dit. Och i så fall så är typ alla kvinnor jag umgås med, och inte minst jag själv, sexister. Tilläggas bör att jag är inte ensam i min umgängeskrets att ha genusvetenskap med mig i bagaget. Så ingen behöver kalla varken mig eller mina vänner för obildade i patriarkala ordningar, genussystem, queerteori etcetera och att det är därför "vi beter oss". Det såg för övrigt likadant ut när jag pluggade just dessa ämnen också.

Är det verkligen då relevant att använda sig av ett sånt uttryck? Ett begrepp som menar till att visa på orättvisor och fördomar, men som helt förlorar sin innebörd genom att urvattnas till att så fort någon pratar om yta eller sexighet så är den personen en sexist.

För övrigt så håller jag med Karolina rakt i genom hennes artikel.

Inga kommentarer: