måndag, oktober 16, 2006

Kårobligatoriet och avdragsgill fackavgift

I går kunde man läsa en skrämmande historia på DN Debatt http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=580611&previousRenderType=1

Jag kan tycka att om man t ex som kåraktiv är rädd för att tappa en massa medlemmar pga att man tar bort kårobligatoriet eller om man som fackligt aktiv är rädd att tappa en massa medlemmar för att det inte är kommer vara avdragsgillt längre... då är man fel ute! Man måste både som studentkår och som fackförbund rannsaka sig själv och se till att man har något vettigt att erbjuda medlemmarna även om de inte 1)måste vara med 2) inte får dra av medlemsavgiften eller 3) det inte går åt helvete för dem om de inte är med. Kanske kan det
t o m vara nyttigt för dessa gigantiska organisationer att få ägna sig åt denna självrannsakan, och börja identifiera vad som är positivt med själva existensen. Och då är jag som säger detta både gammal kårmupp och numera fackpamp!*

Idag har jag varit på en riktigt bra kurs, Skriv för att bli läst!
Än så länge har jag inte riktigt tagit mig till vad jag lärde mig ;)

... men jag etablerade ett uppskattat uttryck hos deltagarna: eldsjälsskrivare... när man bara MÅSTE skriva, och då det är antingen "roligt" eller "mycket roligt" att skriva.




* tidigare varit aktiv i Uppsala studentkårs styrelse, Uppsala studentkårs fullmäktige, Studierådet på ABM-institutionen, studeranderepresentant i ABM-institutionens styrelse, studeranderepresentant i historisk-filosofisk fakultets jämställdshetsgrupp, ordförande DIK Student, studeranderepresentant i DIK Förbundsstyrelse, styrelseledamot i SACO Studentråd och numera vice ordförande osv osv.

Inga kommentarer: