Året var 2005 och på väg till Bryssel för ett möte satt vi några stycken och diskuterade bilden av facket. Samma år skulle vi under Almedalen ha ett seminarium om tillgänglighet för funktionshindrade i högskolan, samt ett seminarium om unga och facket. En kille som jobbade med seminariet hade tagit fram vykort för marknadsföringen av tillgänglighetsseminariet, och på ett av dem stod det SNYGG SMART FUNKTIONSHINDRAD.
I samtalet kläcker någon, det kan varit jag, SNYGG SMART FACKPAMP. För att visa på att det finns andra typ av fackliga organisationer än LO. Att dessutom göra en liten ripoff av deras just då väldigt aktuella STARK STOLT TRYGG-tischa i svart med vit text skulle göra det hela ännu bättre. Och sagt och gjort, vi tryckte upp t-shirtarna.
På Almedalsveckan fick vi väldigt mycket uppmärksamhet, men många var också skeptiska. Resuméjournalisten Claes De Faire till exempel, som jag då aldrig tidigare hade talat med, kom fram och undrade vad det var för korkad kampanj (behöver inte vara uttryckligen så han sa det). Han köpte inte helt förklaringen. Det gjorde däremot DNs journalister som i DN Ekonomi under Veckans... gav vår t-shirt epitetet Årets tshirt, den som alla andra var avundsjuka på.
Vi dammade ju av den igen till i år. Den har använts lite nu och då sedan Almedalen 2005, bland annat har både Sture Nordh och Anna Ekström fått en varsin. Men i år blev det återigen ett fackpampsår. Och vet ni vad jag insåg häromdagen? Det har ju faktiskt fungerat. För om jag, jag en 27-årig tjej som leder en cool studentorganisation med nyskapande idéer, blir hänvisad till i TV4 som fackpamp, och omnämnd av finest-redaktören Alex Erwik som "fackpampen" och beskriven som fackpamp i krönikor- så har nog bilden nyanserats lite.
Uppenbarligen har åtminstone några människor börjat tänka på något annat än bara LO och Byggnads när de hör ordet facket.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar