torsdag, oktober 16, 2008

Egotrippad karriärist som vill uppnå saker.

I Metro har man haft en artikelserie om Generation Y, det vill säga 80-talisterna. I dag handlar det om att synas, eller snarare önskan om att synas. Värst är tydligen de som är födda 1981, enligt 81:an Ebba von Sydow kan det bero på att vi föddes in i ett väldigt karriärinriktat årtioende. Ja, jag säger vi, för undertecknad är också född 1981.

Dessutom var de tidiga åttiotalisterna i väldigt stor utsträckning på dagis, mycket mer än dagens barn till exempel. På dagis är du inte längre mammas och pappas lilla favorit utan måste kämpa om uppmärksamheten med alla andra barn. En vanlig tes är ju också att dagisbarnen blir mycket mer socialt tränade och smidiga i umgänget med andra än andra barn.

Jag kan nog vara undantaget som bekräftar den eventuella regeln, för jag har inte gått en enda dag på dagis. Men jag är nog både karriärinriktad och uppnå-saker-fokuserad och social och rätt bra på att umgås med andra.

Och eftersom jag lyckades få detta att handla om migmigmig så är jag nog drag åt det egocentrerade hållet som är så typiskt för oss 81:or!

Inga kommentarer: