onsdag, oktober 01, 2008

Nån där?

Jag har börjat läsa Nån där?, texter om framtidens kommunikation, som kom förra veckan. Jag började förstås med Erik Zsigas text, eftersom jag känner honom och eftersom vi som hastigast diskuterat texten. Och den är så bra! I Kroppar som möts beskrivs de fysiska mötena, och hur de aldrig kan bli ersatta.

Den tekniska utvecklingen är ett verktyg som möjliggör fler möten, inte ersätter dem vilket allt för många människor tycks få för sig. Ni vet de där som tycker att man ska ersätta möten med Skype och videokonferens, och flyga endast var femtonde år för att spara på miljön.

Som Erik skriver i boken: "Det är våra möten med omvärlden som på bara något decennium gjort Sverige till ett av världens mest internationaliserade länder. Med minskad rörlighet blir det hej då till brasilianskt och japanskt fusionskök! Hej då, folkmusik från Peru! Hej då, utbytesår i Los Angeles! Hej då, halvsårsresa i Kambodja och Vietnam! Hej då, älskling i Paris!"

...och det här var efter en text bara. Jag misstänker redan nu att jag kommer återkomma med andras alster.

Inga kommentarer: