måndag, juni 08, 2009

Med utgångspunkt vallokalen.

489 röster kom det in till den vallokal jag jobbade i. Det var cirka 38 % av de röstberättigade och det intressanta var att av dessa röster kunde vi dra slutsatser som stämde bra när man sedan såg resultatet över hela riket.

Till exempel
- att valdeltagandet skulle gå upp.
- att Folkpartiet och Miljöpartiet skulle gå framåt
- att Piratpartiet skulle komma in men inte med mer än ett mandat.
- att Centerpartiet inte skulle göra sitt bästa val direkt.
- att Feministiskt Initiativ skulle öka utifrån de tidigare opinionsundersökningarna.

Än så länge har jag inte sett statistik över vilka som röstade, men om vi utgår från vallokalen jag jobbade i så röstar 30-talisterna allra mest. Och - tyvärr- 80talisterna sämst. 90-talisterna var mer intresserade. Till och med att det skrämmande nog är de äldre 80-talisterna allra minst. De närmare 30 år. Sådana som jag. Jag hoppas verkligen att det inte är representativt för riket.

Spanar just nu in personkryssen som tickar in och nog kan mitt lilla stickprov från verkligheten visa sig vara någorlunda representativ även här. Anna Maria Corazza Bildt och Alf Svensson var de som- av alla partier- kryssades. I skrivande stund ligger Anna Maria tvåa på Moderaternas lista. Jag tror hon till och med kan kryssa sig förbi Gunnar Hökmark.
På onsdag vet vi med säkerhet.

Inga kommentarer: