onsdag, maj 20, 2009

Studiemedel för civil olydnad

Jag tycker inte att svensk högskoleutbildning ska vara avgiftsbelagd.
Däremot tycker jag att det är dags att se över vad som egenligen ska ligga inom högskolan och vad ska ska vara privat utbildning, och vad som ska vara studiemedelsberättigat. När vi diskuterar att den högre utbildningen behöver mer resurser kanske vi snarare borde fundera över vad vi använder resurserna till idag. När vi pratar om ett höjt studiemedel kanske vi borde också se över till vilka utbildningar man idag kan få statligt subventionerade lån.

Två aktuella exempel:
Ettårig foxtrottutbildning
Utbildning i civil olydnad

Hallå, liksom.

2 kommentarer:

Tobias sa...

Fast det är ju ingen kurs där civil olydnad ingår som något moment i utbildningen. Media har ju ibland en tendens att vinkla saker på sitt sätt.. så här står det på hemsidan:
"Tillsammans med fredsnätverket Ofog arrangerar Kvarnby folkhögskola en sommarkurs som fokuserar på internationella konflikter, militarismen och fredsrörelsens motstånd. Kursen riktar sig till alla som är intresserade av fredsfrågor. Du behöver inga förkunskaper och kursen är studiemedelsberättigande."

Och är det inte lite o-liberalt att ha åsikter om vad folk ska få lära sig eller inte? ;) Och vad jag vet är det ganska många högt uppsatta allians-politiker som ägnat sig åt civil olydnad, bland annat en del ministrar som ägnat sig åt skattefusk och smitit från TV-licensen.

Eva Cooper sa...

Jag har inte sagt att man inte ska få lära sig foxtrot eller civil olydnad, jag tycker däremot inte att det ska finansieras med skattemedel som kan användas på bättre sätt.

... och jag ser det inte som ett giltigt försvar att allianspolitiker fuskat med skatter etc. Jag ogillar det också. Men nu var det inte det jag skrev om.