måndag, maj 04, 2009

Miss Thatcher

För något år sedan var jag på en konferens i den pittoreska italienska staden Alberobello. Hotellägaren som också var vinodlare och transportör till flygplatsen var sinnebilden av en italiensk mångsysslare. I den svenska truppen var vi tre tjejer och en kille. Hotellägaren var charmerande mot oss alla men såg förstås killen som det naturliga överhuvudet för gruppen. Han blev lätt förbryllad när han upptäckte att den som hade guldkortet och som skulle betala för fyra personers tre hotellnätter var den yngsta tjejen, det vill säga jag.

Nå, han var ju en man som fixade det mesta så han fann sig snabbt och resten av veckan fick jag finna mig i att bli kallad Miss Thatcher.

Och just nu, när jag precis sitter och läser rapporter om företagande inom sjukvården och funderar kring vad jag och Timbro kan göra för att inspirera till mer kreativt nytänkande så kommer jag att tänka på SvD-ledaren signerad PJ Anders Linder om dagens 30-årsjubileum sedan Margaret Thatcher blev premiärminister och följande text:
1980-talets Margaret Thatcher besegrade gruvarbetarfacket; 2010-talets Margaret Thatcher ska vinna vårt förtroende för ökad företagsamhet i sjukvården. Det kräver en annan sorts ledarskap – men det handlar fortfarande om att vägra borgerlighetens diskreta skam och vägra ge upp när det tar emot.

Jag fann onekligen lite mer inspiration själv.

Inga kommentarer: