onsdag, augusti 29, 2007

Kompletterande eller oförenliga?

Satt och letade febrilt i min inkorg för att hitta någon mer information om den föga uttömmande anteckningen i min kalender"Den svenska modellen" som det stod på måndag. Precis då ramlade det in:
I globaliseringens spår har debatten om Europas sociala modell på nytt blivit aktuell. EU-kommissionen har gjort en spännande studie om européernas sociala verklighet. EUs ekonomiska och sociala kommitté (EESK) har engagerat sig starkt i diskussionen. Mot denna bakgrund måste också den svenska sociala verkligheten och den svenska modellens bärkraft analyseras och diskuteras.

Det finns många som nu vill att EU måste få ett ännu starkare socialt inslag när Lissabonstrategin ses över och den nya EU-traktaten träder i kraft. Men debatten måste föras i medlemsländerna. Det är bakgrunden till seminariet.

Kan den svenska modellen stödjas av ett mera socialt Europa? Och hur kan vi bidra till en europeisk social modell - där kampen mot utanförskap, en satsning på fler och bättre jobb samt inträdet i kunskapssamhället står i fokus?


Ernst-Erik Ehnmark, som är ledamot av EESK och från Saco, kommer att prata om den europeiska sociala modellen, Anna Ekström kommenterar tillsammans med bland annat Jan Andersson som är ordförande i utskottet för sysselsättning och sociala frågor i Europaparlamentet, Margot Wallström dyker upp och en rad andra namnkunniga personer.
Det blir nog en spännande måndag!

På tisdag lanserar LO en rapport om arbetsförmedlande En svår match- om vägval i förmedling av jobb och aktiva program, och på kvällen är det den omtalade Globaliseringsdialogen. På onsdag har Saco-styrelsen möte, och denna gång tillsammans med TCOs styrelse. Jag kommer helt enkelt ha en väldigt facklig vecka med internationellt tema nästa vecka, dessutom avslutas den med ett möte i Helsingfors.

... och i morgon är det kanslikick-off på Skytteholm. Ska innan jag och Klara sätter fart med ordförandenätverksplanerandet (har en sak helt klar än så länge och det är att någon från Prime kommer, dags att resten styrs upp ordentligt) gå igenom den presentation jag har i morgon på kick-offen.

Häromdagen kände jag att jag fick en lätt tom blick av att någon sa "... och så ska man ha ett privatliv också". För det är så sant men jag hade inte riktigt ... planerat in det? Men idag så åt jag t ex spontant lunch med min styvpappa Kent, på lördag har jag avstyrt X antal uppdrag och saker för att helt och håller ägna mig åt mina vänner och främst Tess som har lagt sin 25årsfest ett datum där jag var ledig. Love you for that. Så det finns faktiskt tid och rum för privatliv. Det ska både jag och ni komma ihåg.

Inga kommentarer: