fredag, augusti 31, 2007

Flexicurity vs LAS

Min företrädare David har samtidigt som han jobbat stenhårt på Idéhuset i Luleå skrivit c-uppsats som nu ligger uppe här , där man för att snabbt sammanfatta det hela också kan läsa igenom hans analys. Jag tycker att det är ett extremt spännande ämne (förstås!) som han har valt, den danska modellen är helt klart intressant.

Vad jag samtidigt lite inombords (och nu även på bloggen) ler åt är också de hetsiga diskussioner jag och David hade under året som presidium för Saco Studentråd. Om jag inte minns helt fel så var LAS en sådan sak som vi tyckte väldigt olika om. Även David kan växa upp...!

Nå, bra gjort David, du har kämpat väl och gjort ett superjobb!

Nu ska jag gå och lägga mig, och dessutom ska jag oroa mig över pensionen. Jag har den senaste tiden diskuterat inträdet på arbetsmarknadens betydelse för framtida pensionen en hel del (ni vet, innan 25 år ska man börja jobba- sedan får man äta kattmat som pensionär istället för att åka till Solkusten). Jag är 26 år gammal. Och får inte ett korvöre till pensionen. Inget unikt när man är förtroendevald, men det är inte speciellt bra. När jag blir pensionär ska jag ju åka runt i en Alfa Romeo Spider (som har gett mig mitt andra argument till att skaffa körkort. Mitt första är att mina syskonbarn har en trist bild av att kvinnor inte kan köra bil, så kan man ju inte ha det! Mitt andra är att jag skulle göra mig så bra i en Alfa Romeo Spider) och då krävs det en ordentlig pension.

Inga kommentarer: