måndag, februari 22, 2010

Veckans bloggdebatt : Hushållanära tjänster

Väldigt passande tema för denna veckas bloggdebatt: hushållsnära tjänster.
Inte nog med att Almega nyss släppt en rapport med namn Hemservice - Attityder och fakta kring hushållsnäratjänster, jag har själv just i dag för första gången använt mig av en hushållsnära tjänst. Att använda sig av ett proffs för flyttstädningen känns väldigt motiverat än alternativet - att amatörer ska försöka göra det på dubbelt så lång tid med hälften så bra resultat.

Än så länge har jag inte läst Almegas nya studie. Så här skrev jag dock själv för ett år sedan, i min rapport Vad är egentligen lyx?:
Enligt en nyligen genomförd undersökning från Almega har 97 000 svenskar köpt hushållsnära tjänster. Dessa personer köper i snitt knappt sex timmar i månaden för omkring 150 kronor/timme efter skattereduktion. Största intresset att köpa dessa tjänster finns bland barnfamiljer, samt personer mellan 30 och 49 år. Efter skatte-reduktionen betalar man således i snitt 900 kronor i månaden för hushållsnära tjänster. Ett fantastiskt bra sätt att till exempel få mer tid över till familjen. Enligt Almega är 70 procent av svenskarna positiva till hushållsnära tjänster. Tilläggas bör att enligt en undersökning från Riksdagens utredningstjänst (RUT) är 17 677 personer, eller en tredjedel av dem som beviljades avdrag för skatteåret 2008, personer som är 65 år och äldre. Pensionärer som varken betraktas som höginkomsttagare eller i lika stor omfattning har tillgång till jobbskatteavdrag. Det visar att de hushållsnära tjänsterna inte på något sätt kan ses som en exklusiv städhjälp för medel- och överklass.

För just det där med att det det bara är någit för "tanter på Östermalm" har ju använts flitigt av vänstersidan som argument mot skatteavdraget. Nu verkar något ha hänt, och de rödgröna är splittrade i frågan. Josefin Brink från Vänsterpartiet gör skillnad på städning och städning och menar att det är fel att lägga skattesubventioner på friska människors hem när det sker nedskärningar gällande städning inom vård och skola. Nu är det alltså inte bara pengar som är problemet, utan att folk som använder sig av hushållsnära tjänster kan städa själva i stället.
Sossarna säger "mycket pengar, lite jobb" medan Miljöpartiet inte vill göra något som leder till färre jobb.
Just nu.
Precis som Svenskans ledarblogg frågar jag mig vad det egentligen betyder för framtiden.

Några andra bloggar:
Magnus slår också ett slag för Centerpartiets RIT-avdrag, något som liknar det jag önskade mig för ganska precis tre år sedan.
Mark Klamberg skriver att V och S vill göra tusentals arbetslösa men att Mp tvekar.
Mary X Jensen skriver liksom mig om att det tar tid för amatörer att göra om och fixa med bostäder. Man kan inte allting.

Inga kommentarer: