tisdag, april 24, 2007

Kennedydrömmar?

Fick oväntad tid idag genom att de två mötena jag hade inplanerade skjöts upp. Istället har jag ägnat mig åt att börja fundera en massa kring kongressen, skriva på en guide för ombuden osv.

Intressant att se vem som blir ny partiledare för Folkpartiet, och huruvida Leijonborg sitter kvar som utbildningsminister. KG Bergström pratade i morse om att "det märks att Leijonborg verkligen är genuint intresserad av skola och forskning". Jag måste ifrågasätta det hela. MÄRKS det verkligen? Jag ifrågasätter inte att han kan vara det, men jag tycker att det har varit en alltför stor frånvaro av utbildnings- och forskningspolitik sedan valet för att säga så. Jämför med Björklund, det är väl ingen som missat hans intresse för skolan? Eller Malmströms intresse för Europafrågorna? Det ska märkas ordentligt.

Om jag ska sia lite så blir det så här: Jan Björklund blir ny partiledare men inte utan strid. Många röster kommer att höjas och det är svårt att se hur Janne skulle passa in. Men i slutändan är det han som tar hem spelet, framförallt om det stämmer att Malmström tackar nej som det skrivs på Politikerbloggen . De andra som finns med i de perifiera diskussionerna, Ullenhag och Pehrson till exempel, tror jag inte på. Den förstnämnda kan vara för tät sammanknippad med Leijonborg- samt har gjort lite för märkliga DN-utspel- för att vara aktuell. Framförallt om man har en vision att behålla alliansen.

Nå, vi får väl se hur folkpartisterna nominerar och röstar.

Imorgon bär det av till Italien för konferens tillsammans med Annika, Daniel och Lisa. Kommer att försöka blogga så mycket det bara går.

Inga kommentarer: