tisdag, april 21, 2009

"Valfrihet kräver kunskap"

...om studie- och yrkesvägledningens viktiga roll som inte får slarvas bort inför de viktiga val som elever står för skriver jag och Moa Neuman om idag i en debattartikel på Politikerbloggen.

Valen spelar en större roll idag vilket jag tycker är positivt. Men det kräver också kompetens och kunskap. Ju mer kompetent kund, elev i detta fall, desto mer avancerad produkt, dvs utbildning. Det krävs därför bra information på många olika sätt. Studie- och yrkesvägledningen är inte den enda vägen, utan kan kompletteras på många olika sätt. Dock kan och bör den spela en central roll.

Och åter igen kan jag säga som jag sa på seminariet i riksdagen häromsisten när jag kommenterade den studiesociala utredningen: kallar man studie- och yrkesvägledarna för coacher så brukar folk tycka att det är en bra idé.

Inga kommentarer: