onsdag, mars 14, 2007

Så här var det

Igår var jag och Stina H från styrelsen genom Shenet på Playhouse och såg förhandsvisningen av pjäsen "Så här var det" med efterföljande debatt om positiv särbehandling och kvotering med en panel bestående av Ivan Daza, grundare av Blatteförmedlingen, Anna König Jerlmyr, moderat ledamot i riksdagen i arbetsmarknadsutskottet, Elisabet Klason, grundare av Playhouse teater, skådespelerska och utbildad psykolog samt Clarence Crafoord, chefsjurist Centrum för rättvisa som drev målet mot Uppsala universitet. Riktigt intressant!

Ivan kom med många bra aspekter och tankar kring varför man inte ska använda sig av anonymiserade ansökningar: om jag har läst på universitetet i Bagdad och kan flytande arabiska och persiska... hur ska jag vara anonym då? Det är ju att nedvärdera sig själv och sin kompetens!

Clarence pratade om det viktiga påpekandet att du aldrig tillhör endast en grupp- du är en individ som hör till en massa olika grupper, och när du kvoterar/positiv särbehandlar så hamnar någon annan grupp utanför. Tjejen från Afganistan som inte kom in på en utbildning för att män med lägre betyg skulle kvoteras in tyckte förstås inte att det var så kul.
Här kom en publikkommentar om att det inte var så farligt- du kan ju söka någon annanstans eller nästa år, utan att man måste se till det stora att männen kommer in på utbildningen. Clarence skötte det hela bra med att säga "jaha, så kommer du inte in på krogen för att du är invandrare ska du bara gå någon annanstans, någon annan kväll? Får du inte ett jobb för att du är kvinna ska du söka ett annat jobb? Så kan man ju inte säga!"

Sant, så sant.

Idag har jag haft möte med vår nya kanslichef och tillsammans med Mikaela berättat om SACO Studentråds verksamhet, följt av en Bolognaprocess-info. En privat iaktagelse är att jag kommer känna mig helt mossig som läst i det gamla systemet och kommer att av misstag råka säga c-uppsats och 120 poängs program. Huvva!

Inga kommentarer: