måndag, september 24, 2007

Intervju med mig om fredagen från www.student.saco.se

Hej Eva! Varför anordnar ni ett seminarium om arbetsförmedlande?
- Vi vill se ett bättre arbetsförmedlande än idag, där även svåra grupper på arbetsmarknaden får de bästa förutsättningarna. I dagsläget har till exempel nyutexaminerade samhällsvetare en arbetslöshet runt 20 %. Hur kan arbetsförmedlandet bli effektivare även för dessa?

Men ni är ju en studentorganisation, vad berör det er?
- Årets fokusfråga för oss är som bekant att minska glappet mellan studier och arbetsmarknad. Som en facklig organisation är det självklart att inte bara fokusera på studietiden som en isolerad ö, utan även om våra medlemmars inträde på arbetsmarknaden. Utbildning ska löna sig. Att hamna utanför, utan möjlighet att få rätt coachning är en svår situation.

Har du själv erfarenhet från Arbetsförmedlingen?
-Ja, som 20-åring skrev jag in mig en sommar på arbetsförmedlingen. Jag fick stort stöd från den lokala ungdomsansvarige på arbetsförmedlingen, och hade efter max två veckor fått ett sommarjobb. Under studietiden var det dock desto svårare att få någon typ av hjälp från dem. -

Vilka kommer att vara med under seminariet den 28 september?
- Vi har fått en väldigt spännande panel. Det är Kenneth Herder, AMS, Per Henriksson, Jusek, Ossian Wennström, Saco, Anna König Jerlmyr, Moderaterna, Torbjörn Björlund, Vänsterpartiet, Magnus Andersson, CUF samt Jytte Gutland, SSU. Diskussionen leds av Angeli Sjöström från Processrum.

Vad händer sen?
- Seminariet håller på mellan 10.00-12.00. Som studentmedlem i ett Saco-förbund är du sen varmt välkommen att stanna kvar efter lunch för att gemensamt ta fram politik för Saco Studentråd i frågan om arbetsförmedlande.

---

Imorgon ska jag och Mikaela ägna dagen inför kongressen. Herregud, hur ska man hinna med allt på hösten egentligen? Det finns massa olika banker man skulle vilja bygga upp för att ha på lut. Men var är tiden till det? Borde man inte på något sätt kunna reformera året?

På Esbri idag träffade jag just ovan nämnda Anna König-Jerlmyr. Av en händelse hade jag med mig Saco Studentråds skrift om entreprenörskap som Anna fick. Anna som under en lunch kläckte idéen att tiopunktsprogram alltid är en smart grej. Och det var det sannerligen .

Träffade också Camilla Littorin från FöretagarFörbundet. Vi hade både dåliga ögon och tankar kring kultur gemensamt. Det sistnämnda är ett tema som jag tänker spinna vidare på i morgon med Erik.

Men nu, nu ska jag läsa i Carolina Gynning och Alex Schulmans bok Privat- mejlkorrespondans.

Inga kommentarer: