tisdag, januari 27, 2009

Privata vårdförsäkringar- så funkar det.

Precis som förväntat så väckte söndagens artikel rätt mycket diskussion. Domedagsscenarier målas omedelbart upp, den dyraste typen av amerikanska sjukvårdsförsäkringar slängs in i debatten, 80 000,- i självrisk kan ju skrämma vem som helst till hicka.

Men vad är det egentligen vi diskuterar? Det finns redan i dag möjlighet att teckna privata vårdförsäkringar. En snabb genomgång av några av de populäraste formerna visar något helt annat. Om jag tecknar Skandias dyraste privatvårdsförsäkring, Lifeline excellent, kostar det mig 6539,- år. Det är lite drygt 500 ,- i månaden, eller ganska exakt lika mycket som ett Sats Guldkort. Ja, men ett Sats Guldkort använder du ju under året så det blir ju en helt annan sak än att bara betala in något som du hoppas på att inte behöva utnyttja, kanske du nu invänder. Nå, det är ju rätt vedertaget att det är sjukt mycket mer folk som tränar i januari än i säg april. Trots att de flesta har årskort.

Om jag tecknar en Lifeline excellent så får jag allt detta:
• Hälsoundersökning
• Merkostnad vid sjukhusvård
• Reseservice vård utomlands
• Missbruksavvänjning
• Läkemedel
• Vaccinationer
• Vård vid resa utomlands
• Möjlighet att teckna zon
• Second opinion
• Synkontroll
• Psykolog/terapeut, 10 besök per skada
• Hjälp i hemmet efter op
• Vaccinationsrådgivning
• Sjukvårdsrådgivning
• Webbdoktor
• Vårdplanering
• Vårdgaranti
• Läkarvård
• Patientavgifter
• Operation och sjukhusvård
• Eftervård/rehabilitering
• Sjukgymnastik/naprapat/ kiropraktor,
10 besök per skada och år
• Hjälpmedel
• Resor och log

....vilket jag tycker är mycket saker för drygt 500,- i månaden. Om det nu är sånt jag vill prioritera. Dessutom är det ingen självrisk. Inga 80 000,-.

SEB Tryggliv är ett annat populärt försäkringsbolag. Deras dyraste försäkring heter Vårdförsäkring Extra och kostar för mig 4644,-/år eller 387,-/månaden. Jag är medlem i fackförbundet DIK, jag tjänar över 13 000,-/månaden samt är medlem i a-kassan. Det betalar jag 360,- för varje månad. De allra flesta människor har förmodligen inte fått ut så mycket av sitt fackliga medlemskap som jag har gjort (jag har använt ombudsmannarådgivning, gått ett 1-årigt mentorprogram, använt CV-granskning och för att inte glömma varit förtroendevald i två år på heltid) men man betalar det ändå som en extra försäkring för sig själv.

För en Vårdförsäkring Special får man
• Undersökning, diagnostisering, behandling, operation och eftervård.
• Vårdkostnader om du blir sjuk eller råkar ut för ett olycksfall under de
första 45 dagarna av en tillfällig resa utomlands.
• Behandling hos psykolog eller psykoterapeut.
• Behandling hos sjukgymnast, naprapat eller kiropraktor.
• Resor och logi i samband med dagkirurgiska ingrepp och sluten vård.
• Fast belopp vid övernattning i samband med vård.
• Medicinsk rehabilitering.
• Ersättning för avgifter upp till högkostnadsskyddet för läkemedel och offentligt
finansierad vård.
• Hjälpmedel – både för sjukdomens/olycksfallsskadans läkning och vid
funktionsnedsättning.
• Ytterligare läkarbedömning om du ställs inför ett svårt medicinskt ställningstagande.
Second opinion både i Sverige och utomlands – även för familjemedlem.
• Tandvård ingår i försäkring tecknad av privatperson, valbart för företag.
• Hälsoundersökning vart tredje år ingår i försäkring tecknad av privatperson,
valbart för företag.
Kostnader ersätts så länge försäkringen är i kraft och premie betalas. För sjukdomar
och olycksfallsskador som inträffar innan försäkringen upphört ersätts kostnader

Och inte heller här är det någon självrisk.

Det var väl inte så otäckt? Det var väl snarare ganska bra? Inga hiskeliga kostnader, helt klart jämförbart med andra utgifter vi skaffar oss. Och med tanke på att vi som är unga i dag inte kan räkna med att vi när vi blir gamla så kommer äldreomsorgen ta emot oss med en stor varm famn, för att inte tala om pensionen (det ligger väldigt mycket i de reklamer som går på TV nu där unga människor typ gömmer sig under kudden på frågan om de pensionssparar). Vi måste våga diskutera finanseringsbiten, det går inte att stoppa huvudet i sanden och hoppas på att det löser sig utan att vi måste chockhöja skatterna vilket fortfarande drabbar människan.

2006 skulle jag haft drygt 2000,- mindre i lön efter skatt, enligt jobbskatteavdrag.se . Det är märkligt att det sticker så i folks ögon att en del av de pengarna kan gå till att ta hand om mig själv.

Uppdaterad: Kopplat på samma nytänksspår är Johnny Munkhammars artikel på SVT Opinion idag.

Uppdaterad 2: Den 10 februari anordnar vi ett frukostseminarium här på Timbro med titeln Allmänheten mogen för privatfinansierad välfärd- hänger politiken med? där Arne Modig från Novus Opinion och Pär Henriksson från (m) diskuterar undersökningen från SvD-artikeln. Kom och diskutera mer då!

3 kommentarer:

S R LARSON sa...

Bra artikel, men du jamfor applen och paron. Den ameikanska sjukforsakringsmarknaden omfattar all sjukvard, inklusive akutvard, medan de forsakringar som saljs i Sverige endast omfattar supplement till den basforsakring som landstingen (nominellt sett) erbjuder. Nar hela forsakringsstrukturen ar privatiserad kommer du att hitta forsakringar med sjalvrisk. Jag har en sadan darfor att jag valt det - den ar kopplad till ett Health Savings Account dar jag kan satta av pengar skattefritt till exempelvis sjalvrisken. Men jag kunde ocksa valja att betala en hogre premium och fa en plan helt utan sjalvrisk.

Dessutom tillhandahalles de flesta forsakringar har i USA av arbetsgivaren. En svensk privatisering skulle saledes innebara att de flesta, sannolikt, valjer att lata arbetsgivaren kopa en poolforsakring for dem och alla andra pa jobbet.

Formodligen ar supplementforsakringarna en bra modell for att lara svenskarna att privata forsakringar inte ar farliga. Hela forsakringsmarknaden kan slappas fri sa smaningom, men det maste ske utan det hollandska forsakringsobligatoriet.

David sa...

Hej!
Hur hjälper en sådan här försäkring till att finansiera vården? Den tycks mest inkludera småkostnader för stuka-foten sjukvård och lite kringkostnader.
Försäkringen är billigt därför att det mesta redan täcks in av det allmänna. Att låta en försäkring ta hand om högkostnadsskyddet på 1800 kr, med skatterna tar resten.

Syftet med privata försäkringar enligt Timbro var just att avlasta finanseringen av sjukvården. Dvs, att en sådan här försäkring även skulle ta hand om grundsjukvård.
Och i det läget undrar jag hur många cancerpatienter som kommer att vårdas under privata försäkringar.

Eva Cooper sa...

Tack för era kommentarer!

Till skillnad från S R Larsson så tycker jag att det finns bra delar i det holländska systemet, som man kan läsa mer om här http://www.svensktnaringsliv.se/reformbanken/article53321.ece

Nu tog jag inte upp det i min text vilket förmodligen var ett misstag. Men läs artikeln om Holland så ser man hur de privata vårdförsäkringarna kan användas för att finansiera vården.