torsdag, maj 24, 2007

Den som kan flest språk är tuffast!

Min Akademix-krönika

Under våren representerade jag SACO på en konferens om jämställdhet inom Europafacket. Konferensen var i Berlin, passande nog då Tyskland var ordförande i EU våren 2007. Dessutom var det den internationella kvinnodagen senare under veckan. Som många andra har jag läst tyska i fem års tid. Jag kan fortfarande rabbla ”durch, für, gegen…”, men mycket mer är det inte. Jag minns dock att jag under en period i högstadiet föredrog att läsa tyska böcker framför engelska böcker. Nå, väl på plats i Berlin märker jag fascinerat att vissa kunskaper faktiskt finns kvar, jag kan beställa mat och jag kan följa med i handlingen när jag tittar på Hitta Nemo på tyska. Men tänk vilka kunskaper jag hade haft om jag hade valt att läsa en termin i Tyskland!

Svenska ungdomars språkkunskaper blir enligt studier allt sämre, b-språk väljs bort och antalet studenter som läser utomlands minskar. Helt på tvärs med alla internationella ambitioner, Bolognaprocesser och globalisering. Kanske är det så att åratal av taktiska val för eleverna, där kurser i matlagning lättare ger höga betyg än de mer komplicerade språkämnena, har lett till att man nedvärderar språkkunskaper och internationella erfarenheter hos så väl svenska som utländska medborgare? Visst reser vi som aldrig förr, men hur mycket ger en backpacker-sommar oss när det gäller ökad mobilitet för studenter och yrkesverksamma? Vad är poängen med att ha jämförbara utbildningar om vi inte använder oss av möjligheten att röra oss mellan länder?

OK, vad är det hon skriver, undrar du kanske nu. Menar hon att språk ska ge högre betyg i grundskolan, som ju är en aktuell debatt? Nja, är mitt svar. Frågan är om betyg är det enda verktyg vi har för att uppvärdera något, i detta fall språk. Det handlar mer om en attitydförändring, en nytt synsätt där den som kan flest språk är tuffast. Svenskan är inte ett stort språk, och om vi ska kunna konkurrera både inom och utom Europa måste vi kunna diskutera och uttrycka oss på andra språk.

Får du chansen - ta utbytesterminen, haka på stipendiet, eller genomgå praktiken utomlands. Du kommer få en fantastisk erfarenhet och dessutom bli lite coolare. Tills jag själv lyssnar på mina egna råd och på allvar tar upp tyskan igen, får jag åtminstone leka lite tuff genom att läsa den tyska delen på menyn. Auf wiedersehn!

Inga kommentarer: