tisdag, mars 20, 2007

Kartläggning av akademikerarbetslösheten

Nu kartläggs arbetslösheten bland akademiker. SACO har utvecklat ett verktyg för att följa vad som händer på akademikernas arbetsmarknad: SACO:s Arbetsmarknadsdata. Här finns tabeller och diagram med arbetslöshetssiffror för olika åldrar, kön, utbildningsbakgrund, mm. Statistiken kommer dels från akademikernas a-kassa (AEA) och från AMS.

Igår var det en MKV-student här och intervjuade Mikaela om organisationens kommunikationsarbete. Studenten skulle in och hälsa på mig, och när det väl har gjort tittar hon på mig och utbrister "Men du är så ung! jag trodde inte att du skulle vara så ung! Hur KAN man man ha kommit så långt när man är så ung?"

På fullaste allvar.
Jag bemötte det hela förstås lika allvarligt- även om jag helst hade skrattat länge och väl åt påståendet om min ungdom. OK om de i yngre pensionsåldern menar att jag är ung, men när 19åringar menar att jag är SÅÅÅÅ ung.... svårt att inte skratta.

Inga kommentarer: