onsdag, mars 07, 2007

Intervju saco.se

SACO Studentråd är Sveriges största frivilliga studentorganisation med över 100 000 anslutna. SACO Studentråd arbetar för att ta tillvara sina medlemmars intressen och försöker påverka politiken i frågor som rör studenter, till exempel utbildningspolitik, studenters ekonomi och jämlikhetsfrågor. Under 2007 är det Eva Westerberg, DIK-student och uppvuxen i Söderhamn som är ordförande.

Vad kommer SACO Studentråd att arbeta med under 2007?
Vår fokusfråga är "minska glappet mellan studier och arbetsmarknad". Det är en viktig fråga för våra medlemmar som rymmer många olika aspekter. Idag är det tyvärr alldeles för ofta som det är onödigt svårt för studenter att ta steget mellan studier och arbetsliv. Detta gäller även på europeisk nivå.

Vad vill ni uppnå med arbetet under året?
Målet är förstås att den oro som många studenter känner inför övergången från studier till arbetsmarknad ska minska. Akademikerarbetslösheten är inte lika akut längre, fler får jobb, men faktum kvarstår: det finns mycket kvar att göra. Det är dessutom en oroväckande vana att företrädare för högskoleväsendet "glömmer bort" sin tredje uppgift; kopplingen till omgivande samhälle.¨

Vad tycker du behöver förändras för att övergången mellan studier och arbetsmarknad ska fungera bättre?
Jag vill till exempel se mer praktik och mer entreprenörskapstänkande inom den högre utbildningen. Gästföreläsningar och studiebesök är andra sätt att öka kontakterna med arbetslivet. Mentorskapsprogram är ytterligare en metod och det är en fråga som flera av SACO-förbunden arbetar aktivt med. Om man tar frågan på allvar så kan också studenternas kompetens tas tillvara på bättre.

Hur har arbetet gått hittills?
Jag tycker att vi redan nu börjar märka ett genomslag. Andra aktörer vet vad vi arbetar med och är intresserade av vad vi tycker och vilka lösningar vi vill lansera. Vi har nog redan från start varit bra på att tjata in "glappet".

Om du blickar framåt, vilka frågor blir aktuella för SACO Studentråd under de närmaste åren?
Jag tror att intresset för internationellt samarbete kommer att öka. Vi har ju sett en minskning på sistone, det är färre som åker utomlands för att plugga. I och med Bolognaprocessen, som ska harmonisera utbildningarna i Europa i syfte att öka anställningsbarheten, främja mobiliteten och stärka Europa som konkurrenskraftig kunskapsregion, tror jag att trenden kommer att vända. Eller snarare, den MÅSTE vända. Vad är annars poängen?

Jag tror att det blir många funderingar och åsikter kring det här arbetet. Men jag känner mig trygg i vetskapen att SACO och SACO Studentråd har väldigt många goda fackliga kontakter i Europa, och att vi arbetar med studentfrågor och övergången från student till yrkesverksam på det internationella planet i stor utsträckning redan idag. Man skulle kunna säga att alla de frågor som SACO Studentråds medlemmar idag vill att vi arbetar med kommer att finnas kvar som intressanta frågor - men lyftas upp till den internationella nivån. Men det här är ju bara som jag siar, SACO Studentråds medlemmar har ju förstås det sista ordet och det återstår att se vad som känns mest relevant för dem i framtiden.

Till sist, varför ville du bli SACO Studentråds ordförande?
Efter att ha varit vice ordförande under ett och ett halvt år kände jag mig redo för nya utmaningar. När jag dessutom fick möjligheten att arbeta heltid med mina stora intressen - utbildnings- och arbetsmarknadspolitik- så var det inte så mycket mer att fundera på. Jag har genom åren varit aktiv i andra organisationer, som till exempel studentkårer och elevrådsorganisationer. Detta kombinerat med min i studentmått mätt långa erfarenhet av SACO-federationen gör att jag tycker mig kunna bidra till en fortsatt bra utveckling av SACO Studentråd. Erfarenhet OCH nytänkande är slagkraftigt.

http://www.saco.se/templates/saco/general.asp?id=2315

Inga kommentarer: