fredag, juli 06, 2007

Utbildningspolitik, karriärsmarta drag och stridsåtgärder


Vice- Klara har varit enormt ambitiös och satt ihop ett utmärkt tjänstgöringsschema för styrelsen. Har nu gått igenom det ordentligt för att se vilka seminarier jag ska besöka förutom de jag medverkar i.
Min vecka ser ut ungefär så här:
Ankomst söndag, middag med SFS
På måndag är det LR Studs seminarium om att halvera antalet utbildningsplatser och -orter för lärarutbildningen där jag modererar. Tänkte hinna med på alliansungdomsförbundens seminarium därefter. Det blir sen mer SFS, möte med dem på eftermiddagen. På kvällen har Sveriges Ingenjörer middag.

På tisdag anordnar de sistnämnda seminarium om fristående högskolor som jag tänkte besöka, sedan är det jagvillhabostad.nu-debatten med Hanna Hallin , Frida Johansson Metso och Laila Naraghi och mig. På kvällen ska det hundratalet personer från SACO-federationen som är på plats mingla och äta god mat.

Onsdagens tema är ju glappet mellan studier och arbetsmarknad, först SACO:s seminarium Kortare kliv till arbetsmarknaden och sedan SACO Studentråds seminarium Var är alla driftiga akademiker?- om entreprenörskap i den högre utbildningen där jag medverkar på den sistnämnda. På kvällen blir det lite Värnpliktsrådet och lite Almega

På torsdag finns det två saker som lockar väldigt, det ena är LO:s Debatt-SM och det andra är SACO:s Kollektivavtal och stridsåtgärder. En facklig dag, tycks det. På eftermiddagen börjar även vårt styrelsemöte som vi fortsätter med på fredagen.

Sedan kommer jag stanna kvar tills på söndag för att umgås med Stina, Tess, Carin, Selma och Nina, vi har hyrt en stuga på Snäck.

Ser fram emot en mycket bra vecka.

Inga kommentarer: