onsdag, september 02, 2009

Vaccin

Som bekant hade jag och min sambo svininfluensan eller A(H1n1) för några veckor sedan. Det är en för jäklig influensa och jag är fortfarande rätt matt. Men vi klarade oss bra i slutändan. Men för varje person som blir smittad smittas i snitt två andra personer, enligt Expressens ledarsida idag. Även om jag, och kanske även du, fixar svininfluensan bra vet man inte hur dem du smittar fixar det. Därför hade ju förstås vaccinet varit att föredra. Jag blir med anledning av detta alldeles perplex hur så många människor faktiskt säger att "vaccinet är farligare" och en del av en komplott (förmodligen finansierad av CIA). Kvällstidningarna har spätt på det hela och bilden av att man blir förlamad av vaccinet sprids flitigt. Bloggen Akademisk frihet skriver om vad den rädslan kommer ifrån.

Expressen skriver det bra, ta svininfluensan på allvar men få inte panik.
Och ta vaccinet när det erbjuds.

4 kommentarer:

Mikaela sa...

Jag tror att aftonbladet fick dementera, man blev inte förlamad av svin-vaccinet, det var ett annat vaccin. Och inte ens det fanns det visst bevis för att man blev förlamad av.... Källkritik, någon?

Eva Cooper sa...

Vad är det?

:)

David Svenn sa...

Problemet är väl att konserveringsmedlet i vaccinet, tiomersalet, är kvicksilver. I USA finns det efter vad jag erfarit en debatt om hur just detta påverkar tillexempel barn. //david

Mikaela sa...

Men idag kom ju besked. Vaccinera barn över 3, inga barn under 6 mån samt barn i riskgrupper mellan 6 mån- 3 år. Så ingen vaccinering för Maja!