måndag, september 07, 2009

Bloggpoäng

Malin Siwe skrev i helgen om Högskolan i Borås bloggkurs. Diskuterade den där kursen för någon vecka sedan och funderade kring syftet. Ja, man ska självfallet diskutera och problematisera bloggar utifrån t ex demokrati- och kommunikationsperspektiv. Men en renodlad bloggkurs - för att starta en blogg? Tveksamt.

Jag översatte Siwes ledare för Eiran i går och han utbrister "jaha, så man anmäler sig till en hitte-på-kurs och sedan klagar man att den inte är seriös?"

Och jag kunde inte annat än att le.

Uppdaterad: Läs gärna högskolans intervju med den kursansvariga.

3 kommentarer:

Sten sa...

Högskolans kommentar:
http://tinyurl.com/ljf9zl

Sten Dellby

Mikaela sa...

Jag förstår verkligen inte gnället på den här kursen. För framtidens kommunikatörer är det lika viktigt att förstå syftet med bloggar och kunna använda sig av det mediet, som det var för dåtidens kommunikatörer att läsa ADB.

Jag tycker precis tvärtom, högskolan följer med utvecklingen med en genomtänkt teoretisk ansats som varvas med praktiska övningar. Precis som det ska vara med andra ord!

Eva Cooper sa...

Jag tycker att intervjun satte kursen i ett annat ljus och därmed visar att man ville göra just det som jag skrev var självklart, problematisera bloggar utifrån olika perspektiv. Precis som du säger så blir det då en bra kombo med teori och praktik. Men i den information jag fått om kursen tidigare så framgick inte detta lika tydligt utan det tycktes mer vara en starta en blogg-kurs. Punkt slut. Och då var jag skeptisk. Nu har jag ändrat mig.

Och för saken skull så kan jag också berätta att juriststudenten Eiran tycker att jag pluggat hitte-på-kurser också. :)