lördag, juli 04, 2009

Utan mitt schema men med mitt goda minne

När jag satt i taxin på väg till Arlanda i måndags morse slås jag av insikten att jag glömt mitt schema hemma. Mitt fina pedagogiska schema över veckan låg kvar på soffbordet. Nå, det var ju bara att hoppas på att minnet skulle vara med mig.

Och jo, jag kom i håg det allra mesta.

Min vecka bestod av en lunch anordnad av Veckans affärer och Sparbankerna där priset Social Capitalist Award delades ut, en lunch med Victor Fladvad och Magnus Andersson, ett besök i Silon där Journalistförbundet anordnade diskussion om offentlighetsprincipen, lansering av Elisabet Thand Ringqvists kandidatur till riksdagen 2010, ett snabbt besök på Liberala gruppens seminarium, Primes klassiska rosévinsmingel (utan överdrift är det stället där man kan säga "alla är där" om), slutet på Saco Studentråds mingel för Unga makthavare, mingel i Svenskt Näringslivs trädgård och därefter middag på Donners brunn med bl a kollegorna Victor och Fredrik Johansson samt Wiminvests tuffa VD Sofia Falk och vice VD Lovisa Sterner. Lite häng på baren i Donners och sedan en snabb visit på Captus efterfest.

Tisdagen började med frukost och diskussion om framtidens finansiering av välfärden, massa inspirerande anföranden av allt från Anna Ekström, Stefan Fölster, Göran Hägglund och Åsa Moberg. Därefter en lunch om äldrevården i framtiden med lika intressanta talare där, som t ex biskop Lennart Koiskinen med flera. Kom på slutet på en boklanseringslunch. Lyssnade sedan på Stina Hamberg och Klas-Herman Lundgren som hade torgmöte och pratade om studieavgifter, var på Prime igen, vidare till Sveriges Ingenjörers mingel och lyssnade sedan på Maud Olofssons tal. Jag gillade det. En sväng in på Teknikföretagarnas mingel, vidare till den politiska allsången och sedan en jakt efter mat. Maten var slut på många ställen. Till slut sprang jag, Sofia Arkelsten, Daniel Kolm med flera in på en irländsk pub där vi tillsammans med Byggindustrirepresentanter fick oss lite ätbart.

Onsdag, Timbros seminarium om välfärdsvinsten. Trots fadäsen med fel tid i kalendariet så blev det välbesökt och riktigt bra. Var därefter på seminarium om SCB om arbetslöshetsstatistik. Lunch med Johan Olsson från Svenskt Näringsliv, medverkan i Allians för Sveriges seminarium om politisk påverkan, Europamingel med Johnny Munkhammar och Stefan Fölster, sedan Primes mingel innan jag gick och lyssnade på talet som Mona Sahlin höll och därefter åt middag med kollegorna.

Torsdag morgon och dagen började på Teaterskeppet med mobilitetsdiskussionen som Timbro anordnade. Lunch med Stina Hamberg och sedan vidare till TCO och Facket förändras där ungdomsarbetslösheten skulle diskusteras och kommenteras av undertecknad. Tog en öl med kollegan Fredrik med vänner, sedan vidare till Primes mingel, sedan häng på Donners brunn med massa nordiska politiker som var på Gotland för ett summercamp tillsammans. Svenskt Näringsliv bjöd in till middag och musik, tillbaka till Donners brunn (som ju ligger väldigt bra till så där mitt i centrum), till Burmeister för Per Schlingmann och Filippa Reinfeldts spelande. Sedan gick jag och Elextrolux Almedalsprofil Erik Zsiga tillbaka -överraskande nog- till Donners brunn där jag tillbringade resten av kvällen diskuterandes exakt allt man kan diskutera med ungefär alla typer av människor. Vill minnas en stor blöt puss av en känd Miljöpartist också.

Fredagen startade jag med att besöka Hill & Knowltons Årets varumärke i Almedalen-brunch, för att sedan gå vidare till lunch med SFS-presidium. Och sedan var det hemåkningsdags. Almedalsveckan 2009 var slut, finito, över. Och det här var vad jag åtminstone i stora drag gjorde.

Inga kommentarer: